Bahagian
A: Puisi
[25 markah]
Jawab satu soalan sahaja.
1. Baca
puisi di bawah dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Pandai Pak Pandir
Anak dipijak dagang dijinjing
Kucing dibunuh tikus dibela
Harta habis badan tergadai
Mendengar gelagak dagang
Tak sedar bertelanjang
Mendengar guruh dilangit
Air di tempayan dicurahkan
Mulut kena suap pisang
Buntut kena cangkuk onak,
Gunting makan di hujung
Pak pandir juga menanggung.
Apa didengar gelagak dagang
Gelagak rambutan jantan:
Orang berbunga, dia berbunga
Orang berbuah, dia haram
Kilat memancar hujan tak jadi
Awak juga berkecundangan.
(a)
Nyatakan
jenis puisi di atas dan jelaskan tiga
watak Pak Pandir. [10]
(b) Bincangkan lima gambaran masyarakat Melayu berdasarkan puisi di atas. [15]
(b) Bincangkan lima gambaran masyarakat Melayu berdasarkan puisi di atas. [15]
2. Baca sajak di bawah ini dan jawab
soalan-soalan yang mengikutinya.
Seorang
Jemaah
A.
Wahab Ali
I
Pada setia subuh bening
Sedang azan memancar di menara
masjid
Kutemui dia tenang berjalan
Jubahnya putih, serbannya putih,
kasutnya putih
Sesekali aku berhenti
Mempelawanya menaiki kereta
Dia memberikan salam
Bersamanya menerpa wangi haruman
Bila berjemaah
Sesekali kami bersebelahan
Sebelum takbir
Dia sibuk bersugi.
Sebaik selesai imam memberi salam
Dia berdoa singkat
Kemudian menerjah ke luar
Melipat jubahnya
Dia ligat berjoging di asfalt
Putih topinya, putih bajunya,
putih seluarya,
Putih kasutnya.
Setiap derap sepatunya
Dia menyebut kebesaran Allah
Setiap denyut jantungnya
Dia menyambung doa yang
tertinggal
Minta umur dipanjangkan
Minta selamatkan anak isteri
Minta selamatkan saudara seagama
Selamat yang hidup selamat yang
mati
Selamat di dunia
Selamat di akhirat
Selamat semuanya.
II
Kini
Setiap subuh bening
Azan tetap memancar di menara
masjid
Jalan tinggal sepi, pintu
keretaku tertutup
Tetapi setiap aku lalu di tempat
aku mengambilnya
dulu
Wangi harumnya masih menerpa
Putih jubah dan putih serbannya
kubawa bersama.
Kini
Ketika aku berjemaah
Di sisiku dia tiada
Tetapi sugi dan usallinya
Memanjang di mataku
Kini
Bila selesai imam memberi salam
Tidak kelihatan dia bergegas ke
luar
Asfalt lama merindukan seretan kasut putihnya
Pejalan kaki pagi
Merindukan topi putihnya
Doanya masih mengambang
Tetapi degup jantungnya sudah
lama berhenti
Dia telah lama selamat
Berbaring bersama deretan pusara
Dato’ dan Tan Seri
Kuala Lumpur – Kuala Terengganu
5-6.12.1991
(a)
Huraikan
tiga gaya bahasa sebagaimana yang
terdapat dalam sajak di atas. [9]
(b) Bincangkan empat kesan yang mungkin anda perolehi setelah memahami sajak di atas. [16]
(b) Bincangkan empat kesan yang mungkin anda perolehi setelah memahami sajak di atas. [16]
Bahagian
B: Prosa Tradisional
[25 markah]
Jawab satu soalan sahaja.
.
3. Baca
petikan prosa di bawah kemudian jawab soalan yang mengikutinya.
Maka segala orang banyak pun suka
melihat Tun Tuah bertikam dengan Taming Sari itu. Maka Tun Tuah pun fikir dalam
hatinya, ‘Apa juga dipakainya maka tiada lut kuparang? Tetapi pada firasatku
sebab kerisnya inilah maka ia tiada dapat ditentang lawan dan tiada lut
kuparang tubuhnya itu. Jikalau demikian, apa juga kehendaknya? Baiklah kerisnya
kuperdayakan.’
(a)
Jelaskan
tindakan Hang Tuah seterusnya berdasarkan ayat petikan “Baiklah
kerisnya kuperdayakan” [10]
(b)
Bincangkan
tiga gambaran suasana dramatik yang
terdapat dalam peristiwa pertikaman antara Hang Tuah dengan Taming Sari. [15]
4. Berdasarkan petikan Hikayat Hang
Tuah (Bab XIX) bincangkan lima peristiwa
yang menunjukkan Hang Tuah seorang watak epik yang hebat. [25]
Bahagian C : Prosa Moden
[25 markah]
Jawab satu soalan sahaja
5.
Baca
petikan cerpen di bawah dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Pagi
itu ketika membuka-buka akhbar Utusan Malaysia, Saya ternampak gambar Cikgu
Baharum, kawan saya. Gambarnya setengah badan, hampir satu setengah kolum
terpampang di hadapan mata dengan sebuah senyuman raja di sudut kiri mulutnya. Saya
terpegun sejenak melihat gambarnya itu dan tajuk beritanya, menggerakkan
perasaan ingin tahu Saya. “Usia emas untuk apa?” Saya cepat-cepat membaca
berita dua kolum yang berikutnya. Dia telah terpilih sebagai seorang tokoh
warga emas di daerahnya. Saya mahu bergembira kerana tuahnya itu tetapi tidak
jadi, tajuk beritanya dan senyum rajanya mengundang keraguan. Teringat
ucapannya ketika kali terakhir kami bertemu
hampir lima tahun lalu, ketika
sama-sama merayakan hari lahir ke-75. “Saya bersyukur kepada Allah Taala kerana
umur panjang, tetapi saya bimbang dengan usia dipinjamkan ini.”
(a) Sejauhmanakah
kebenaran kata-kata cikgu Baharum “Saya bersyukur kepada Allah Taala kerana
umur panjang, tetapi saya bimbang dengan usia dipinjamkan ini.” [10]
(b)
Bincangkan
tiga kewajaran Cikgu Baharum
menerima anugerah Tokoh Warga Emas. [15]
6.
Baca petikan drama di bawah kemudian
jawab soalan yang mengikutinya.
ANAS
SAMANDA : Jadi kaumahu aku mendiamkan diri? Aku harus relakan tanah sekangkang
keraku dibinakan kondominium agar segala lintah darat itu mengaut keuntungan sebanyak
mungkin? Kaumahu aku jual harga diri? Kaumahu aku, ayah dan mak merempat?
Kaumahu dilaknati oleh anak cucuku kerana menjualkan milik kami? Itukah yang
kaumahukan?
MARGA
MUDA: Kalau kau ada pilihan yang lain, buatlah pilihan itu. Kita sebenarnya
terlalu kecil untuk mengubah apa-apa, Anas. Malah, sebenarnya kita terlalu
kecil untuk melindungi apa pun yang berbaki dari harga diri kita!
(a)
Jelaskan
dua masalah yang sedang dihadapi
oleh Anas Samanda dalam drama “Asiah Samiah”. [10]
(b) Berdasarkan
petikan dialog drama di atas, bincangkan tiga
alasan yang menyokong pendapat Anas Samanda. [15]
No comments:
Post a Comment