Pantun Agama
Banyak hari antara
hari,
Tidak semulia hari Jumaat;
Banyak nabi antara
nabi,
Tidak semulia Nabi Muhammad.
Anak ayam turun
sepuluh,
Mati seekor tinggal Sembilan,
Bangun pagi
sembahyang subuh,
Minta ampun kepada Tuhan.
Gambaran masyarakat.
1.
Memuliakan nabi.
2.
Memuliakan hari jumaat
3.
Memelihara binatang ternakan sebagai aktiviti mencari
rezeki.
4.
Taat kepada perintah Allah
5.
Rajin bangun awal pagi.
6.
Sentiasa memohon keampunan Allah.
Pantun Kasih Sayang
Dari mana pipit
melayang,
Dari paya turun ke padi;
Dari mana
datangnya sayang,
Dari mata turun ke hati.
Air dalam
bertambah dalam,
Hujan di hulu belumlah teduh;
Hati dendam
bertambah dendam,
Dendam dahulu belumlah sembuh.
Gambaran
masyarakat.
1.
Tinggal di kawasan paya dan sawah padi.
2. Masyarakat yang
menanam padi. Kegiatan ekonomi ialah bertani.
3. Pekerjaan seorang
petani. Tanam padi.
4. Masyarakat yang
hidup berkasih sayang.
5. Masyarakat yang tinggal
di tepi sungai. Perkataan “air dalam” gambaran pasang surut dan hujan. Menjadi
kerisauan orang yang tinggal di tepi sungai.
6. Perkataan “hulu”
pula menunjukkan mereka tinggal di hilir sungai. Apabila hujan turun di hulu,
penduduk di kawasan hilir akan mendapat kesannya iaitu air semakin dalam.
Mungkin boleh berlaku banjir.
7.
Rindu kepada kekasih kerana terpisah jauh. Mereka
hidup sering berjauhan antara satu sama lain. Ini menunjukkan orang dahulu sering
merantau kerana mencari rezeki. Kerinduan akan melanda hati kerana pertemuan
yang sekejap belum mampu menghilangkan rindu.
Pantun Nasihat
Tanam bunga di
dalam pasu,
Bunga melati bunga pandan;
Jangan ikut hawa
nafsu,
Kelak nanti binasa badan.
Burung tiung
terbang tinggi,
Burung merpati mencari sarang;
Kalau sombong
meninggi diri,
Ke mana pergi dibenci orang.
Gambaran Masyarakat
1.
Masyarakat yang suka bercucuk tanam. Termasuk
jenis-jenis bunga menjadi satu budaya masyarakat melayu kerana tanaman tersebut
menjadi lambang keindahan. Malah sering mengaitkan bunga dengan perempuan.
2. Masyarakat yang
suka kepada keindahan alam dan persekitaran. Mereka suka menghias halaman rumah
dengan hiasan tumbuh-tumbuhan dari jenis pokok bunga.
3. Masyarakat yang tidak
suka perbuatan yang terlalu mengikut nafsu Masyarakat yang menyedari bahawa
perbuatan mengikut hawa nafsu akan memusnahkan diri sendiri akhirnya. Ucapan pantun supaya jangan
mengikut hawa nafsu merupakan nasihat yang mampu mencegah seseorang ahli masyarakat
supaya jangan melakukan sesuatu perbuatan yang boleh menyebabkan seseorang itu
menyesal di kemudian hari.
4. Masyarakat yang
tidak suka perbuatan sombong dan tinggi diri.
Perbuatan sombong adalah amalan yang tidak baik.
Perbuatan itu mungkin menjerumuskan seseorang itu tidak bercampur gaul dengan
masyarakat. Hidup ahli masyarakat tersebut akan diibaratkan seperti melukut di
tepi gantang, ibarat kera sumbang dan ibarat katak di bawah tempurung. Ahli
masyarakat lain akan salah tanggap dan sering memperkatakan keburukan rakan
yang sombong itu. Hal ini akan menambahkan dosa dan konflik sesama ahli
masyarakat.
5. Masyarakat yang
lebih bersifat positif.
Pantun di atas menunjukkan bahawa ahli masyarakat
ketika itu tidak bersifat negatif. Mereka sentiasa bersifat positif sebagai
ahli masyarakat dan cuba mengelakkan diri daripada cercaan dan umpatan. Salah
satu cara mengelakkan diri daripada menjadi sasaran kebencian ahli masyarakat
ialah tidak bersifat sombong dan berbangga diri. Anggota masyarakat hendaklah
sering bercampur gaul dan mesra sesama anggota masyarakat dengan menghadirkan
diri dalam aktiviti masyarakat seperti mesyuarat, kenduri, gotong-royong,
bersukan dan lain-lain.
6.
Ulasan tentang
pembayang maksud
Rangkap
pertama pembayang pantun wujud pada baris pertama yang mengungkapkan ayat
berkaitan kegiatan masyarakat melayu yang suka menanam pokok hiasan. Pokok
tersebut menjadi hiasan kerana pokok bunga itu ditanam di dalam sebuah pasu.
Kesesuaian pembayang ini dilihat dari aspek rima akhir baris pantun sahaja
iaitu perkataan “pasu” dapat di sesuaikan dengan perkataan “nafsu”. Kitan
mungkin boleh menanam bunga di mana-mana tempat asalkan di atas tanah, tetapi
mungkin kurang sesuai kerana ia mungkin tidak mampu menghias sesuatu tempat.
Sedangkan menanam bunga di dalam sebuah pasu mampu menjadikan bunga yang
ditanam itu menghiasa sesuatu tempat dan mudah alih sifatnya.
Rangkap
kedua, pembayangnya ada dua baris. Kedua-dua baris memberikan senario kegiatan
unggas iaitu burung tiong dan burung merpati. Kesesuaian burung tiong adalah
mampu terbang tinggi sedangkan burung merpati lebih suka kepada kegiatan
mencari sarang sahaja. Kegiatan burung tiong yang terbang tinggi mungkin sesuai
dengan isu yang hendak dibawa dalam maksud pantun iaitu perbuatan sombong dan
tinggi diri. Kadang-kadang sifat manusia yang mampu mencapai pencapaian yang
tinggi akan menyebabkan seseorang itu terlalu berbangga diri sehingga dianggap
sebagai orang yang sombong dan bongkak. Contohnya seperti sudah belajar tinggi,
sudah kaya, lebih kuat, lebih berkuasa dan lain-lain lagi.
Sifat
merpati pula yang sibuk dengan hal sendiri iaitu mencari sarang juga
menyebabkan dirinya lalai dan terlalu bersifat individualistik. Jika dikaitkan
dengan sifak manusia, orang yang hanya memikirkan hal diri sendiri tanpa
memikirkan masalah orang lain boleh menyebabkan dirinya dianggap sombong. Jika
hidup berjiran, mereka hanya pergi dan balik ke rumah semata-mata kerana
mencari rezeki dan menyelesaikan urusan diri sendiri sahaja. Pada pandangan
mereka, peduli apa dengan hal-hal orang lain termasuk hal-hal kejiranan. Mereka
tidak ambil tahun masalah jiran-jiran dan mengabaikan kegiatan kemasyarakatan.
Ulasan tentang maksud pantun.
Dua rangkap pantun
di atas merupakan larangan-larangan terhadap individu supaya menjauhkan diri
dari sikap buruk atau tidak melakukan sesuatu sikap yang buruk.
Larangan
pada rangkap pertama ialah jangan mengikut hawa nafsu. Jika bertindak mengikut
nafsu mungkin akan menyebabkan diri kita terjerumus kepada akibat yang tidak
baik.
Larangan
kedua pula ialah menghindarkan diri dari sikap sombong. Perkataan yang lain
yang mempunyai maksud yang sama ialah seperti bongkak dan tinggi diri. Pantun
kedua ini seterusnya menyatakan akibat daipada perlakuan sombong. Perbuatan
sombong dan bongkak akan menyebabkan seseorang itu dibenci oleh orang lain.
Gambaran
masyarakat.
Pemikiran pantun
1.
Larangan terlalu mengikut hawa nafsu. Secara
umumnya manusia memang mempunyai nafsu dan perlu memenuhi keperluan nafsu.
Gambaran pantun di atas adalah nasihat supaya jangan terlalu mengikut hawa
nafsu kerana perlakuan tersebut boleh menyebabkan satu akibat yang buruk.
Contohnya seorang yang memerlukan makanan mungkin akan mendapat penyakit
sekiranya makan berlebih-lebihan.
2.
Larangan berbuat sombong. Perbuatan sombong adalah
satu perbuatan yang tidak disukai oleh orang lain. Perkara ini sangat diambil
perhatian oleh ahli masyarakat melayu kerana amalan bertegur sapa dan mengambil
berat adalah budaya masyarakat yang diamalkan sejak sekian lama dan berterusan.
Syair Ikan Terubuk (rujuk teks
muka surat 7-10)
Syair Ikan Terubuk
adalah sebuah kumpulan syair Melayu yang diciptakan pada abad ke-19, berupa
media lisan tanpa diketahui siapa penciptanya. Terdiri dari 285 bait, karya
besar yang menjadi masterpiece ini membentangkan kehidupan habitat ikan didalam
air, baik air laut maupun air tawar secara lengkap. Uniknya, Syair Ikan Terubuk
menjadi sangkakala mantra dalam upacara Semah Laut di Bengkalis, yaitu sebuah
upacara mengundang ikan-ikan terubuk melalui cara supranatural, yang dilakukan
secara turun-temurun.
Kisah
dua kerajaan yang memerintah di persekitaran kawasan kerajaan air masin dan air
tawar. Kerajaan air masin diwakili oleh ikan terubuk manakala kerajaan air
tawar diwakili oleh ikan puyu-puyu. Ikan
terubuk dikatakan seolah-oleh ikan puaka yang berasal dari laut di Melaka.
Perkataan “puaka” boleh dikaitkan dengan ancaman musuh dan perseteruan. Ikan
terubuk sangat meminati ikan puyu-puyu. Namun ikan puyu-puyu tidak sedikitpun
menyukai ikan terubuk. Ini dapat dilihat pada rangkap 2 dan 3;
Mula dikarang ikan terubuk,
Lalai memandang ikan di lubuk,
Hari dan jantung bagai serbuk,
Laksana kayu dimakan bubuk.
Asal terubuk ikan puaka,
Tempatnya konon di laut Melaka,
Siang dan malam berhati duka,
Sedikit tidak menaruh suka.
Dendam rindu inginkan ikan puyu-puyu
sangat mendalam dan terubuk sering merindu siang dan malam. Lalu terubuk sering
menyeru dan memuja puyu-puyu.Sebagaimana rangkap ke 4 dan 5;
Pagi petang duduk bercinta,
Berendam dengan airnya mata,
Kalbunya tidak menderita,
Kerana mendengar khabar berita.
Pertama mula terubuk merayu,
Berbunyilah guruh mendayu-dayu,
Senantiasa berhati sayu,
Terkenangkan puteri ikan puyu-puyu.
Dikatakan
bahawa ikan puyu-puyu itu sangat cantik dan sangat berbudi bahasa. Ini dapat
dilihat pada rangkap 6;
Puteri Puyu-puyu konon namanya,
Di dalam kolam konon tempatnya,
Cantik mejelis barang lakunya,
Patutlah dengan budi bahasanya.
Asal puyu-puyu dikatakan di Tanjung
Padang. Ada pendapat mengatakan kawasan ini adalah di Pagar Ruyung Minangkabau
di pulau Sumatera. Diceritakan juga gambaran rupa paras tuan puteri yang
menyerupa puyu-puyu. Terubuk sangat tertarik dan sering memerhati keayuan wajah
puyu-puyu;
Kolamnya konon di Tanjung Padang,
Di sanalah tempat Terubuk
bertandang,
Pinggangnya ramping dadanya bidang,
Hancurlah hati terubuk memandang.
Asal usul puyu dikatakan keturunan
raja. Dikatakan dia mempunyai keupayaan memuja dan berdoa. Sebarang pinta dan
doanya akan dimakbulkan demi mengelakkan ancaman terubuk.
Rangkap 10;
Setelah hari hampirkan senja,
Puteri bersiap hendak memuja,
Jika sungguh asalku raja,
Disampaikan Allah barang disaja.
Rangkap 13;
Selang tidak berapa antara,
Turunlah ribut dengan segera,
Kilat dan petir tidak terkira,
Datuk nenek turun dari udara.
Puyu-puyu mendapat pertolongan
berkat doanya yang telah dimakbulkan. Pertolongan tersebut telah menyelamatkan
dirinya daripada ancaman terubuk yang sangat inginkan dirinya. Lalu berkat datuk
neneknya menunaikan pertolongan dengan sepohon pokok pulai yang rendang. Puyu dapat melompat keluar daripada kolam ke
pucuk batang pulai. Maka terselamatlah puyu daripada ikan terubuk. Dapat dibuktikan pada
rangkap ke 14 da 15,
Rangkap 14;
Membawa sepohon batangnya pulai,
Datangnya dari Tanjung Balai,
Eloknya tidaklah ternilai,
Puteri melihat hairan terlalai.
Rangkap 15;
Pulainya rendang dengan rampaknya,
Di tengah kolah terdiri dianya,
Sampailah waktu dengan janjinya,
Puteri melompat ke atas pucuknya.
Kehilangan puyu-puyu telah sampai
kepada pengetahuan terubuk. Berita kehilangannya telah menyebabkan tuanku
bersedih dan mengarahkan supaya segera mencari puyu-puyu. Hajat terubuk ingin
bertemu puyu-puyu tidak kesampaian lalu kembalilah terubuk ke laut semula dalam
keadaan kecewa sebagaimana rangkap 21;
Terubuk berenang lalu ke laut,
Sekalian ikan ramai yang mengikut,
Hati di di dalam terlalu kusut,
Bagaikan datang rasanya takut.
Pandangan sarwajagat (world views) syair ikan
terubuk
1. Dua kerajaan yang berbeza.
Berdasarkan latar sejarah penciptaan syair ini,
kerajaan ikan terubuk dan ikan puyu ini adalah dua buah kerajaan yang berbeza
latar tempatnya. Keinginan saling menakluk antara satu sama lain memang wujud.
Malah dikatakan bahawa kerajaan ikan terubuk sangat berkuasa dan mampu
mengalahkan kerajaan ikan puyu. Bagi pihak yang lemah, adalah lebih baik
membuat tipu muslihat dan mengelakkan diri dari berperang dengan pihak yang
lebih kuat.
2. Perbezaan budaya dan pandangan hidup.
Syair ini juga memberi gambaran secara simbolik
tentang kehidupan manusia yang berbeza budaya dan pegangan hidup. Perbezaan
budaya dan pegangan hidup ini mungkin tidak boleh diterima oleh pihak yang
lain. Contohnya dalam soal makan dan minum yang halal bagi umat Islam, mungkin
akan menjadi masalah besar bagi mereka untuk hidup dalam kalangan orang yang
bukan Islam. Latar budaya hidup ikan terubuk sudah tentu berbeza berbanding
kehidupan ikan puyu. Oleh itu ikan terubuk tidak boleh memaksa ikan puyu untuk
hudup bersamanya kerana ikan puyu tidak mungkin boleh menerima cara hidup
masyarakat terubuk.
3. Perbezaan prinsip dan pegangan hidup
Kadang-kadang pegangan hidup
yang bebeza tidak memungkinkan kesatuan pendapat dan idea. Ahli masyarakat akan
saling berbeza pendapat dan saling membantah antara satu sama lain. Adalah
lebih baik ikatan kesatuan itu tidak diwujudkan kerana mungkin akan menyebabkan
persengketaan yang berpanjangan. Kehidupan ikan terubuk dan ikan puyu amat
berbeza latar tempat, suasana dan budaya hidupnya. Maka adalah lebih baik cinta
kasih sayang yang berbeza antara dua latar belakang ini tidak direalisasikan.
4. Cinta tidak kesampaian.
Apabila peristiwa di dalam syair di atas dikaitkan
dengan kehidupan manusia biasa, ia boleh dikaitkan dengan kehidupan manusia yang
sedang bercinta. Terdapat cita-cita inginkan seorang gadis atau seorang teruna
yang tersemat di dalam hati. Mungkin harapan cinta tidak dapat dipenuhi kerana
secara realitinya mereka tidak mungkin bersatu. Terdapat halangan besar yang
mungkin menghalang jodoh mereka. Mungkin juga pihak yang dicintai tidak sanggup
menerima cinta yang dihajatkan lantaran perbezaaan darjat dan sebagainya. Oleh
itu cinta tidak kesampaian dan perpisahan berlaku.
Nilai kepercayaan masyarakat
1.
Kepercayaan
Anamisme. Masyarakat melayu dahulu sangat mempercayai
roh-roh leluhur mereka. Mereka sering memuja semangat roh nenek moyang mereka
apabila mereka menghadapi masalah hidup. Contohnya ayat “Dengan berkat nenek
moyangku” dalam rangkap ...............
2. Kepercayaan Hindu. Selepas anamisme, masyarakat
melayu mengamalkan ajaran hindu. Oleh itu kepercayaan terhadap dewa adalah salah
satu bentuk kepercayaan yang penting bagi mereka. Dewa selalunya menjadi
pengantara bagi memohon doa dan permintaan mereka agar dimakbulkan. Contohnya
ayat “Disampaikan dewata barang pintaku”
3.
Kepercayaan agama
Islam.
Kepercayaan masayarakat yang diterjemahkan dalam syair ini adalah setelah
kedatangan Islam. Oleh itu, walaupun terdapat unsur kepercayaan lain wujud
dalam syair ini namun keutamaannya adalah usur-unsur Islam. Hal ini dapat
dilihat melalui pembukaan syair ini telah memulakannya dengan menyebut nama
Allah dan bismillah. Contohnya “bismillah itu permulaan kalam”. “Dengan nama
Allah khalik al-alam. Ia dikenali juga dengan isilah “Doksologi”. Kemudian di tengah syair ada menyebut “Ya Ilahi Ya
Tuhanku,”. Semua perkara ini menunjukkan
bahawa kepercayaan Islam adalah menjadi teras gambaran masyarakat melayu.
Seloka
Seloka Pandai Pak
Pandir
Anak dipijak
dagang dijinjing
Kucing dibunuh
tikus dibela
Harta habis badan
tergadai
Mendengar gelagak
dagang
Tak sedar
bertelanjang
Mendengar guruh
dilangit
Air di tempayan
dicurahkan
Mulut kena suap
pisang
Buntut kena
cangkuk onak,
Gunting makan di
hujung
Pak pandir juga
menanggung.
Apa didengar
gelagak dagang
Gelagak rambutan
jantan:
Orang berbunga,
dia berbunga
Orang berbuah, dia
haram
Kilat memancar hujan
tak jadi
Awak juga
berkecundangan.
Harun Mat Piah.
Seloka bermaksud
Seloka merujuk kepada puisi Melayu bebas yang tidak mempunyai bentuk
tertentu dari segi rangkap, jumlah baris, samaada mempunyai irama atau tidak.
Secara amnya,, ia terdiri daripada ungkapan sejajar yang melebihi daripada dua
baris, mempunyai kadensa yang sama seperti talibun dan prosa berirama.
Satu ciri
penting bagi seloka adalah ia mempunyai maksud mengejek, menyindir secara
serius atau jenaka, mengkritik tingkah-laku dan sifat negatif.
Antara
contoh seloka yang terdapat dalam kesusteraan Melayu lama adalah :-
§ Seloka
Emak Si Rendang
§ Seloka Pak
Kaduk
Pandangan sarwajagat (world views) seloka Pak
Pandir.
Pak Pandir
mewakili sikap sebahagian masyarakat melayu yang dikatakan mempunyai
sifat-sifat yang negatif. Lalu sifat negatif
tersebut dijadikan senda gurau dan
sindiran di dalam seloka. Watak Pak Pandir telah dijadikan watak yang mewakili
sikap orang melayu berkenaan. Dikatakan juga bahawa Pak Pandir seorang yang
sering tidak bernasib baik. Berikut adalah sebahagian daripada sifat-sifat negative
yang telah diutarakan:
1.
Mengutamakan orang lain. “Anak dipijak dagang
dijinjing”.
2.
Hartanya tergadai. “hartanya habis tergadai”
3.
Tak sedar kelemahan diri sendiri. “tak sedar
bertelanjang”
4.
Terlalu mendengar kata pihak lain. Cepat
terpengaruh dengan orang lain. “Mendengar guruh di langit, air tempayan
dicurahkan”.
5.
Hidup terikat, tersiksa disebabkan pihak lain. “Mulut
kena suap pisang”, “Buntut kena cangkuk onak”.
6.
Menanggung masalah diri yang tidak berkesudahan.
“Awak juga berkecundangan”
7.
Tidak memberi faedah kepada orang lain. “ Gelagak
rambutan jantan”
8.
Melakukan sesuatu perkara tetapi tidak bersungguh-sungguh.
“Kilat memancar hujan tak jadi”.
Gambaran masyarakat.
Keseluruhan isi
seloka tersebut menyindir dengan sinis tentang sikap sebahagian daripada
masyarakat melayu yang bersikap negatif. Banyak kelemahan yang wujud di dalam
kehidupan harian mereka. Watak Pak Pandir hanyalah seseorang yang mewakili
sikap keturunan melayu yang perlu diberi teguran supaya mengubah sikap.
1.
Sikap masyarakat yang mengutamakan pihak lain.
Kadang-kadang suka memberi pertolongan kepada orang lain sedangkan ahli keluarga
sendiri tidak dibantu.
2. Masyarakat yang
tidak pandai menjaga hartanya. Kadang-kadang mereka tamak dan ingin cepat kaya.
Masyarakat melayu tradisional suka berjudi dan bertaruh dengan harapan mereka
cepat kaya.
3. Sebahagian
masyarakat yang tidak sedar diri. Mereka menganggap segala tindakan mereka itu
betul dan tidak mahu mendengar nasihat pihak lain. Kelemahan diri sering
terserlah tetapi mereka tidak menyedarinya ibarat “tak sedar bertelanjang”.
4. Masyarakat yang
terlalu mendengar pendapat orang lain. Sebahagian masyarakat sangat malas
berfikir. Semua kerja perlu dibantu oleh pihak lain.
5. Akibat terlalu
mendengar kata pihak lain, hidup mereka terikat. Mereka tidak mampu hidup bebas
dan melaksanakan kerja tanpa dikongkong. Seolah-olah mereka sudah menjadi hamba
kepada pihak lain lantaran sikap mereka yang tidak mampu berdikari.
6. Masyarakat yang
suka cakap besar. Ibarat perlakuan rambuatan jantan yang rajin berbunga tetapi
tidak menghasilkan buah. Sikap ini wujud dalam kehidupan sesetengah ahli
masyarakat. Biasanya mereka ini ingin hidup senang dengan cara yang mudah dan
mengambil jalan singkat. Rajin menghebahkan rancangan hidupnya sedangkan usaha
mereka tidak seberapa.
7.
Sikap masyarakat yang malas. Apabila melakukan
sesuatu perkara, mereka tidak melakukannya secara bersungguh-sungguh. Segala
kerja yang dilakukan dibuat setengah jalan sahaja. Contohnya mengusahakan kebun
tetapi akhirnya menjadi semak semula dan tidak mampu mengeluarkan apa-apa
hasil.
Gurindam
Norma-norma yang Baik dalam
Perhubungan Suami Isteri
Isteri
cantik permainan mata,
Isteri
budiman tajuk mahkota.
Memilih calon isteri yang sempurna bukan dinilai
dari aspek kecantikan wajah. Kecantikan adalah sesuatu palsu pada pandangan
mata. Kecantikan isteri juga bersifat sementara kerana kecantikan akan hilang
mengikut masa. Isteri yang budiman adalah lebih sempurna kerana mampu menjadi
suri rumah yang baik. Isteri budiman mempunyai kepimpinan yang tinggi untuk
zuriatnya. Kedudukan isteri budiman berada di tempat yang tinggi sebagaimana
kedudukan mahkota.
Perempuan
bagus suntingan dunia,
Perempuan
beriman sangat mulia.
Perempuan yang dianggap baik bukan hanya dinilai pada
kecantikan di dunia nyata sahaja. Namun yang paling penting ialah memilih
perempuan dari aspek agama iaitu keimanannya. Kemuliaan seorang wanita adalah
diukur dari sudut keimanan yang dimilikinya.
Suami isteri harus sekata,
Jauh segala silang sengketa.
Hidup berumahtangga perlulah sependapat. Iaitu
mempunyai cita dan pandangan yang sama. Pada waktu yang sama mestilah menjauhi
perkara-perkara yang boleh mendatangkan pertelingkahan serta perselisihan
pendapat.
Suami tempat isteri bergantung,
Kepadanya serahkan nasib dan untung.
Seorang suami adalah tempat bergantung harap,
sebagai pelindung dan memberi nafkah. Kebergantungan isteri terhadap suami
adalah penuh dan suamilah yang menentukan kebahagiaan hidup isterinya.
Jika suami tak berhati lurus,
Isterinya kelak menjadi kurus.
Suami
mesti jujur supaya isteri tidak menanggung siksa kerana memendam perasaan.
Sungguh
suami pegang kuasa,
Jika
seorang ia binasa.
Suami
mempunyai kuasa dan tanggungjawab besar. Namun kekuasaannya tidak mungkin dapat
digunakan jika dia hidup bersendirian tanpa teman.
Suami
isteri tubuh yang dua,
Sekata
hendaknya sampai [ke] tua.
Hidup
berumahtangga adalah ibarat dua orang dalam satu tubuh. Maka mereka diharapkan sentiasa
bermuafakat di antara keduanya sepanjang kehidupan berumah tangga. Suami dan
isteri perlu berpakat dan mencapai persetujuan dalam segala tindakan. Contohnya
mengurus rumah tangga, menjaga anak-anak yang telah mereka lahirkan sehigga
anak-anak itu dewasa.
Gurindam Taat Setia Rakyat
Kepada Raja
Raja muafakat
dengan menteri
Seperti kebun
berpagar duri.
Betul hati kepada
raja,
Tanda jadi
sebarang kerja.
Hukum adil atas
rakyat,
Tanda raja beroleh
inayat.
Kasihkan orang
yang berilmu,
Tanda rahmat atas
dirimu.
Hormat akan orang
pandai,
Tanda
mengenal kasa dan cindai.
Rangkap 1: Raja
perlu berkerjasama dengan pegawai negeri terutamanya perdana menteri. Kesepakatan
di antara mereka akan membentuk sebuah pemerintahan negara yang kukuh dan kuat.
Negara mampu dipertahankan daripada serangan musuh negera.
Rangkap 2: Raja
perlu pandai membuat keputusan dan persetujuan di atas sebarang rancangan
pembangunan Negara.
Rangkap 3: Raja
perlulah menghukum rakyat yang bersalah dengan hukuman yang adil. Seseorang
raja yang adil akan mendapat petunjuk dari Allah swt.
Rangkap 4:
Hendaklah mengasihi orang yang mempunyai ilmu. Mengasihi orang berilmu akan
membawa kepada keberkatan hidup kerana mendapat kasih sayang Allah.
Rangkap 5:
Hendaklah menghormati orang yang bijaksana kerana perbuatan tersebut akan
membantu kita membezakan perkara-perkara baik dan buruk.
Talibun
Talibun Keindahan
dan kemakmuran Negeri
Medannya indah bukan kepalang
Rantaunya luas bagai dibentang
Tebingnya tinggi bagai diraut
Pasirnya serong bentuk taji
Batunya ada besar kecil
Yang kecil pelontar balam
Jikalau untung kena ke balam
Jikalau tidak kena ke tanah
Menderu selawat ibu ayam
Helang disambar punai tanah
Seumpama kundur dengan labu
Kecil pohon besar buahnya
Negerinya beruntung Bandar rayanya bertuah
Cari di darat boleh di darat
Cari di laut boleh di laut
Ayam itik penuh di reban
Lembu kerbau penuh di tengah padang
Gajah badak penuh di tengah hutan
Sejuk dingin seperti ular cintamani
Di negeri Teluk Bidung Kota Lama.
Maksud talibun: Harun mat Piah (1989), Ismail Hamid
(1987) mendefinisikan talibun sebagai puisi berangkap tantang perincian sesuatu
objek atau peristiwa, dan umumnya terdapat dalam genre lipur lara (cerita kaba)
di kalangan masyarakat Minangkabau.
Menurut Mohd Taib Osman (1979) puisi talibun
memakai kata-kata yang menimbulkan gambaran mata kerana kata-kata yang
menimbulkan pemikiran dan pendengaran tentang imej yang lantang dan bermakna.
Baris-barisnya memberi dua macam gambaran, iaitu gambaran bunyi yang
seolah-olah kita mendengarnya, dan gambaran objek-objek dalam situasinya
masing-masing.
Talibun di atas
memaparkan tentang keindahan sesebuah negeri bernama
Teluk Bidung Kota Lama. Keindahan tersebut dilihat dari aspek persekitaran dan
sempadan yang ada. Keadaan kawasan negeri mempunyai keistimewaan tertentu
berbanding dengan tempat lain. Perkataan medan dan rantau boleh diertikan
sebagai kawasan dan persempadanan bagi sesebuah negeri yang diperintah.
Tebing pula
dilihat indah bagai diraut menambah keindahan pemerian sesebuah negeri kerana
tercipta sebegitu rupa. Tebing juga boleh bermaksud kawasan yang boleh menjadi
pertahanan sesebuah negeri. Disebut juga tentang sifat objek yang besar seperti
batu dan objek yang paling kecil seperti pasir.
Batu menggambarkan
objek-objek yang berguna untuk dimanfaatkan bagi mendapatkan sumber negeri.
Kegunaannya adalah pelbagai perkara seperti boleh digunakan untuk melontar
sesuatu objek atau boleh juga menjadi peluru/senjata untuk menumpaskan musuh.
Pada masa yang lain batu juga boleh
berfungsi untuk kegunaan lain.
Balam dalam puisi
tersebut boleh ditafsirkan sejenis pokok kayu. Balam berfungsi sebagai bahan
yang menjadi sasaran batu. Sekiranya batu gagal mencapai sasarannya, ia masih
tetap berguna apabila jatuh ke tanah semula. Mungkin sekurang-kurangnya
menjadikan tanah yang ada diliputi oleh batu-batan.
Perkataan ibu ayam
memberi maksud ketua negeri yang sering berdoa akan keselamatan penduduk negeri
daripada ancaman musuh. Manakala helang menggambarkan ancaman yang mungkin
dihadapi oleh penduduk negeri. Punai tanah pula ialah penyelamat penduduk
negeri yang mampu menghalang serangan helang yang ganas.
Hasil
negeri makmur diibaratkan seperti pokok kundur dan labu.
Walaupun pokok tersebut kecil tetapi menghasilkan buah yang banyak. Ini
menggambarkan bahawa sesebuah negeri yang makmur itu ialah negeri yang
mempunyai hasil mahsul yang banyak.
Mencari rezeki
yang di negeri yang makmur boleh didapati di mana-mana tempat samada di darat
maupun di lautan. Malah hasil ternakan begitu banyak termasuk lembu dan kerbau.
Sumber-sumber
persekitaran secara semula jadi begitu banyak di hutan. Suasana persekitaran
dalam negeri tersebut juga begitu nyaman dan dingin sesuai dengan keindahan
negeri.
Teromba
Hidup dikandung adat,
Mati dikandung tanah.
Adat dipakai baru,
Kain dipakai usang.
Yang elok dipakai,
Yang buruk dibuang.
Lembaga berlingkungan,
Undang kelintasan.
Duduk meraut ranjau,
Tegak meninjau jarah.
Ke darat Adat Perpatih,
Ke laut Adat Temenggung.
Ke laut berteromba,
Ke darat bersalasilah.
Adat bersendi hokum,
Hukum bersendi Kitab Allah
(hlm. 15)
Teromba :
merupakan susunan adat yang disampaikan dalam bentuk puisi.
Puisi ini dikenali juga sebagai puisi adat.
7.0 Mantera
7.1 Mantera Ulit Mayang
Aku tahu asal usulmu,
Seri Bersila nama asalmu,
Seri Berdiri nama batangmu,
Seri hidup asal usulmu,
Seri Menempak nama daunmu,
Seri Guntur nama bungamu,
Seri Gintir nama buahmu.
Aku tahu asal usulmu,
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan tuan puteri,
Puteri dua berbaju serong,
Puteri dua bersanggul serong,
Puteri dua bersubang gading,
Puteri dua berselendang kuning.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan puterinya empat,
Puteri dua berbaju serong,
Puteri dua bersanggul serong,
Puteri dua bersubang gading,
Puteri dua berselendang kuning.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan puterinya enam,
Puteri dua berbaju serong,
Puteri dua bersanggul serong,
Puteri dua bersubang gading,
Puteri dua berselendang kuning.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan puterinya tujuh,
Puteri dua berbaju serong,
Puteri dua bersanggul serong,
Puteri dua bersubang gading,
Puteri dua berselendang kuning.
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan jala jemala,
Ulit mayang diulit,
Ulit dengan tuan puteri,
Kutahu asal usulmu,
Yang laut pulang ke laut,
Yang darat pulang ke darat,
Nasi berwarna hamba sembahkan.
Umbut mayang diumbut,
Umbut dengan jala jemala,
Pulih mayang kupulih,
Pulih balik sedia kala.
Mantera : dikenali sebagai jampi, serapah,
tawar, sembur, cuca, puja, seru dan tangkal. Genre ini dituturkan oleh orang
tertentu sahaja seperti bomoh dan pawing secara eksklusif. Apabila dituturkan,
manter dipercayai dapat menimbulkan kuasa ghaib dan konotasi magis untuk tujuan
perubatan seperti untuk menyembuhkan penyakit (Harun Mat Piah, 1989).
Bentuk Mantera : Puisi bebas.
Bahasa Mantera : bukan seweang-wenang
dituturkan. Bahasanya dianggap keramat dan tabu.
Mantera diturunkan kepada orang-orang yang
dipercayai dan boleh menggantikan mereka dalam bidang perbomohan. Pawang atau
bomoh ini merepakan orang perantaraan antara manusia dan kuasa ghaib dan
dipercayai memberi kesan kepada kehidupan masyarakat.
Empat tujuan mantera dibaca:
1.
Perubatan
2.
Pakaian
diri
3.
Pekerjaan
4.
Adat
istiadat
Rujukan lain : http://ismazafikah.blogspot.com/
Catatan: Post ini adalah panduan sementara untuk pelajar-pelajat tingkatan enam rendah 2012.memandangkan tiada buku panduan di pasaran. Ia akan dikemaskini dan diperbaiki. Tajuk-tajuk kecil akan dipecahkan.dan di post secara berasingan.
Catatan: Post ini adalah panduan sementara untuk pelajar-pelajat tingkatan enam rendah 2012.memandangkan tiada buku panduan di pasaran. Ia akan dikemaskini dan diperbaiki. Tajuk-tajuk kecil akan dipecahkan.dan di post secara berasingan.
3 comments:
kenapa tiada tema , persoalan , bentuk , gaya bahasa , & mesej untuk talibun keindahan dan kemakmuran negeri ? ^^, .
Assalamualaikum . tolong nyatakan tentang "Pantun Budi"tentang latar belakang penulis,fungsi,latar, dan seterusnya
Pengajaran pantun kasih sayang ??
Post a Comment