Wednesday, July 25, 2012

922/1 Sajak Aku Tidak Mahu Lagi T. Alias Taib

Aku Tidak Mahu Lagi
T. Alias Taib

aku tidak mahu lagi
    jadi saksi kepada kebenaran
         kerana kebenaran sering disalahertikan
              menjadi tidak benar lagi

aku tidak mahu lagi
     jadi saksi kepada kepalsuan
         kerana kepalsuan sering diputarbelitkan
             menjadi tidak palsu lagi

aku tidak mahu lagi
     jadi saksi kepada pembunuhan
         kerana pembunuhan sering dibolak-balikkan
            hingga pembunuh melangkah tenang

aku tidak mahu lagi
    jadi saksi kepada penipuan
        kerana penipuan sering disalahtafsirkan
            hingga penipu bersiul riang


Sumber: Pasar Pengalaman, T. Alias Taib, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2004.





Maksud Sajak

Rangkap 1
Kebenaran tidak mampu ditunjukkan kerana sering disalah anggap. Orang yang benar dianggap telah melakukan kesalahan.

Rangkap 2
Kepalsuan pula telah diputarbelitkan. Sesuatu yang palsu telah menjadi sesuatu yang dianggap benar.

Rangkap 3
Pembunuhan tidak dapat dibuktikan kesalahannya. Pembunuh terselamat daripada hukuman.

Rangkap 4
Penipuan yang ditafsirkan sebagai kebenaran. Penipu gembira kerana berjaya menipu.


Pandangan Sarwajagat.

Penyajak enggan menjadi saksi kepada segala kepincangan yang sedang berlaku di kalangan masyarakat yang penuh dengan tipu muslihat. Perkataan “saksi” boleh diertikan sebagai keengganan penyajak terlibat atau penyajak tidak mahu dipertanggungjawabkan. Maksud lain bagi perkataan saksi pula, penyajak tidak mahu melihat lagi situasi songsang yang sedang berlaku.

Kebenaran, kepalsuan, pembunuhan dan penipuan merupakan isu yang sering berlaku di kalangan umat manusia. Secara khusus ia berlaku dalam persekitaran masyarakat penyajak. Namun penyajak hanya menyebut secara umum sahaja tanpa menyatakan siapa yang melakukan dan tidak menyebut punca sebenar situasi tersebut berlaku.

Segala yang berlaku telah menjadi sebaliknya kerana ada pihak telah berjaya menukarkan situasi berkenaan berdasarkan kebijaksanaan diri mereka. Kebenaran telah menjadi palsu manakala yang palsu telah menjadi benar. Dari sudut keadilan pula seorang pembunuh telah berjaya melepaskan diri dan bebas dari hukuman. Golongan yang suka menipu pula sangat gembira kerana berjaya meyakinkan orang ramai bahawa dirinya benar.

Mungkin pihak yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
     
    Pemimpin masyarakat (golongan berpengaruh)Pemimpin sering berucap di khalayak ramai dan mempunyai ramai pengikut. Kata-kata mereka akan dipercayai ramai orang samada sumber itu bernar ataupuan palsu.

     Media. Sumber media samada bercetak maupun elektronik adalah sumber maklumat orang ramai. Berita yang dikemukakan akan mampu mempengaruhi pemikiran masyarakat.
  
    Hakim. Beliau adalah pihak yang membuat keputusan di mahkamah. Keputusan hakim dianggap muktamad dan beliau mampu memberi keputusan ke atas seseorang yang dituduh itu samada bersalah atau tidak. 

     Peguam. 
     Golongan ini adalah terdiri dairpada bijak pandai yang mempunyai kelulusan tinggi. Mereka pandai berhujah untuk kepentingan pelanggan mereka. Sebahagian kes yang dimenanginya mungkin menimbulkan rasa kurang senang pihak lain.



 Ahli politik
      Penulis/Wartawan

  
    Orang awam (massa). Orang awam sering membicarakan pelbagai isu di mana-mana tempat yang selesa bagi mereka terutama di warung kopi. Mereka saling mempengaruhi antara satu sama lain dan sentiasa bertukar maklumat. Sebarang maklumat yang salah akan menambahkan lagi salah tafsir tentang sesuatu isu negara.

Sesiapa sahaja yang mungkin terlibat.




4 comments:

KASIHHUSNA said...

Asalamualaikum, cikgu. Saya nak tanya "mengapa penyajak mengulang kata -kata aku tidak mahu lagi".

KASIHHUSNA said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Terima kasih ...banyak membantu saya

Unknown said...

apa sikap penyajak dlm perjuangan ye cgu?

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...