Menduduki Rumah
Baru
Bismi’llahi ‘l-Rahmani ‘I-Rahim
Tepung tawar tepung jati
Ketiga dengan tepung kedangsa
Jika boleh kehendak hati
Jangan sakit jangan mati
Jangan cela jangan binasa
Jangan punah jangan ranah
Tepung tawar tepung jati
Ketiga dengan tepung kedangsa
Naik emas berkati-kati
Naik orang beribu laksa
Tepung tawar semula jadi
Barangku citaku perolehi
Berkat di pengajaran guruku
Allah menawar, Muhammad menjampi
Dengan berkat doa
La ilaha ‘illallah, Muhammad Rasulullah
Sumber : Ulit Mayang: Kumpulan Mantera
Melayu, Haron Daud, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2004.
Jenis Puisi : Mantera
Sumber wikipedia:
Istilah mantera berasal daripada kata mantra, mantr, atau matar, dalam Bahasa Sanskrit yang bermaksud nyanyian memuja tuhan atau pemujaan penyebutan kata-kata tertentu bagi memperolehi sesuatu yang dihajatkan yang mempunyai kesamaan dengan jampiserapah, tawar, sembuh, cuca, puja, dan takal. Keakraban masyarakat Melayu silam dengan alam sekitar mendorong kepada timbulnya kepercayaan-kepercayaan bahawa alam sekitar mempunyai pengaruh dan kuasa yang menentukan sesuatu perkara dalam kehidupan mereka. Kepercayaan ini berkait rapat dengan pengaruh animisme yang diwarisi secara turun-temurun. Dari situ timbullah unsur-unsur kuasa magis seperti semangat dan roh yang dianggap sebagai memberi kesan kepada sesuatu perkara yang dihajati secara langsung kepada unsur-unsur magis tersebut. Pawang atau bomoh adalah ahli-ahli penting yang menguasai dan mengamalkan mantera. Mereka membaca mantera dengan nada, irama, dan tekanan suara yang tertentu sesuai dengan tujuan perbomohan atau sesuatu perkara yang dihajati.
Mantera tergolong dalam kelompok puisi, kerana pengucapan dalam bentuk mantera menggunakan kata-kata yang tersusun dalam bentuk rangkap, mempunyai makna yang tersirat, bahasa yang padat puitis. Mantera boleh digolongkan sebagai sejenia puisi Melayu tradisional berbentuk bebas, kerana tidak terikat kepada jumlah baris yang sama dalam satu-satu rangkap, manakala rima askihrnya pula tidak tetap.
Mantera dikatakan sebagai salah satu sastera
lisan yang mempunyai kekuatan ghaib. Masyarakat melayu sering menjadikan amalan
membaca jampi serapah sebagai salah satu upacara ketika mereka berpindah ke
rumah baru. Sebelum memulakan kerja di tapak rumah baru mereka akan membaca mantera
tertentu. Kemudian apabila rumah sudah siap dan hendak diduduki, mantera
seperti puisi di atas akan dibacakan dalam satu upacara khas “menduduki rumah
baru”.
Pembukaan mantera.
Dimulakan dengan bacaan menyebut nama Allah
dan ditutup dengan nama Allah dan rasul. Bacaan Bismillah menandakan permulaan
majlis dan mengharap kemurahan dan kasih sayang Allah.
Permintaan dan doa
Sesudah menyebut nama Allah, mantera di atas
diikuti dengan permintaan dan doa agar penduduk rumah baru tidak mendapat
kecelakaan dan kesusahan. Pembaca mantera juga berharap agar rumah yang
diduduki akan sentiasa dikunjungi ramai dan penghuninya memperolehi kekayaan.
Alatan dan perkakasan
Biasanya mantera akan disertakan dengan
alatan dan perkakasan sebagai satu bentuk upacara menepung tawar. Perkakasan
tersebut ialah seperti tepung, beras kunyit, air mawar dan sebagainya. Maka
ketika membaca mantera akan diikuti dengan upacara menepung tawar.
Penutup mantera
Sebelum kedatangan Islam, mantera akan
ditutup dengan menyeru nama mengikut kepercayaan masyarakat setempat seperti
dewa dan lain-lain. Namun setelah kedatangan Islam, penutup mantera akan
disebut nama nabi dan nama Allah. Mantera di atas sudah dipengaruhi dengan
unsur Islam bagi menggantikan sistem kepercayaan yang mereka anuti sebelumnya
kerana pengamalnya sudah beragama Islam.
1 comment:
Izin copy mantera ya
Post a Comment