Wednesday, November 6, 2013

922/1 Pemikiran Drama Asiah Samiah




1. Manusia yang memandang harta.
Tuan Setiawan Tanjung hanya melihat Misa Sagaraga sebagai bakal jodoh Asiah Samiah kerana bakal menantunya itu berharta. Orang kaya hanya boleh berkahwin dengan golongan yang setaraf dengan mereka. 

2. Kahwin Paksa tidak membawa kebahagiaan.
Asiah Samiah dijodohkan dengan Misa Sagaraga secara paksa. Asiah Samiah hidup tersiksa dan tidak bahagia. Dirinya mempunyai masalah mental lantaran kehidupan berumahtangga yang tidak bahagia. Anak yang dilahirkan telah diabaikan dan tidak diasuh dengan sempurna.

3. Penindasan golongan yang dianggap berkuasa.
Misa Sagaraga merampas tanah yang telah diduduki keluarga Anas Samanda. Anas Samanda memperjuangkan haknya sehingga beliau ditangkap dan akhirya mati dibunuh. Situasi ini menggambarkan penindasan yang dihadapi oleh watak dan membawa kepada pembunuhan. 

4. Manusia berkuasa kerana harta.
Misa Sagaraga berjaya memiliki harta secara paksa. Malah sebahagian daripada harta miliknya diperolehi daripada sumber yang haram. Dirinya dipandang orang kerana harta namun harta tidak semestinya membawa kepada kebahagian hidup. Misa Sagaraga tidak mampu membeli cinta dengan harta yang beliau miliki. 

5. Cinta sejati.
Asiah sangat mencintai Anas Samanda walaupun telah dipenjarakan. Cinta Asiah tidak pernah pudar sehingga ke hari tua. Walaupun diri Asiah sebenarnya diambil berat oleh Marga, namun Asiah tidak menyedarinya kerana asyik terkenang dengan buah hatinya itu.

6. Manusia yang lupa tanggungjawab.
Misa Sagaraga lupa tanggungjawab terhadap anaknya Laila Anurisa. Marga bertindak menyiksa Laila tanpa belas kasihan. Misa Sagaraga telah membiarkan anaknya dipelihara orang lain. 

7. Konflik jiwa manusia.
Asiah Samiah mengalami konflik jiwa kerana dirinya dijodohkan dengan orang yang tidak dicintainya. Malah Asiah juga digambarkan setengah gila kerana sering mengingati anaknya yang sudah lama tidak ditemuinya. Marga pula terpaksa menghadapi gelagat manusia yang pelbagai ragam. Semasa kecil Marga menghadapi penindasan bersama ayahnya. Setelah dewasa beliau melihat nasib Anas Samanda pula yang terpaksa menghadapi lintah darat dan golongan yang berkuasa kerana harta. Malah Marga sendiri terpaksa meringkuk di penjara lantaran hadir dalam perhimpunan anjuran Anas Samanda. Akhir sekali Marga menghadapi golongan yang tersiksa jiwa raga seumpama Asiah Samiah. Marga menghadapi semua dugaan ini dengan tabah. 

1 comment:

LIA said...

Laila anurisah atau laila anunisah

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...