Wednesday, November 6, 2013

922/1 Gambaran Syair Ikan Terubuk Dalam Kehidupan Manusia

1. Kehidupan manusia yang berlainan keturunan. Ikan terubuk lahir dari keturunan ikan daripada air masin manakala ikan puyu berasal daripada keturunan ikan air tawar. Faktor keturunan ini sama sahaja dalam kehidupan manusia. Malah keturunan manusia lebih kompleks berbanding kehidupan ikan. Keturunan manusia terdiri daipada berbagai latar belakang dan warna kulit.

2. Manusia berbeza budaya atau cara hidup. Apabila tinggal di kawasan yang berbeza tentunya mengamalkan cara hidup yang berbeza. Perbezaan cara hidup antara ikan terubuk dan ikan puyu-puyu memungkinkan mereka tidak boleh bertemu dan bersatu.

3. Hakikat bahawa manusia terpisah kerana tinggal di kawasan yang berlainan. Situasi perpisahan ini mungkin menyebabkan halangan pertemuan antara dua insan. Keadaan ini boleh berlaku kerana wujudnya pemisah sempadan negara dan tidak wujud hubungan diplomatik lantaran perbezaan fahaman atau wujud pertelingkahan.

4. Setiap diri mempunyai perasaan sayang dan cinta. Perasaan ini adalah sifat semulajadi manusia. Namun pada masa yang sama, individu yang terlibat perlu memahami hakikat bahawa perasaan itu tidak semestinya membawa kepada titik pertemuan antara dua insan.

5. Wujud ancaman keselamatan sesama manusia. Terdapat sifat negatif di kalangan insan yang sentiasa mempunyai perasaan ingin bermusuh dan mengancam sesama mereka. Ikan puyu-puyu merasa dirinya terancam dengan kehadiran ikan terubuk. Lalu ikan puyu-puyu melarikan diri daripada ancaman tersebut. Kehidupan manusia juga tidak lari daripada suasana tersebut. Malah ancaman sesama manusia juga boleh mebawa kepada ancaman terhadap keselamatan nyawa individu.

No comments:

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...