Thursday, February 28, 2013

922/2 Pembangunan Insan: Soalan 1

Huraikan kebijaksanaan Tun Perak sebagai insan yang mampu memberikan sumbangan besar kepada negara dan jelaskan kesannya kepada diri anda?

Tun Perak adalah anak kepada Sri Wak Raja. Menjadi penghulu di Kelang. Kemudian dilantik menjadi bendahara Melaka menggantikan Sri Nara Diraja Tun Ali. Beliau bergelar Bendahara Paduka Raja. 

Beliau seorang yang bijak mengatur strategi peperangan. Ketika menghadapi peperangan dengan Siam kali pertama, Tun Perak telah membawa tentera bersama anak dan isteri masing-masing. Tujuan strategi ini adalah supaya angkatan perangnya bersemangat untuk berperang. Akhirnya dengan kebijaksanaan beliau, angkatan Siam dapat dikalahkan. Begitu juga ketika serangan Siam kali kedua, Tun Perak telah memberi cadangan agar memasang puntung api di pokok nyireh dan bakau di sepanjang pantai pada waktu malam. Tindakan ini telah menyebabkan angkatan Siam takut dan tidak jadi berperang dengan Melaka. Kebijaksanaan Tun Perak ini telah memberi kesan kepada diri saya agar sentiasa mempunyai perancangan dalam kehidupan. Seorang yang bijak merancang akan berjaya dalam hidup. 

Tun Perak juga seorang yang bijak berhujah dan mematahkan hujah pihak lawan.  Seri Amerta berkata bahawa tindakan Tun Perak mengarahkan supaya membawa anak isteri adalah satu idea yang tidak masuk akal dan lemah. Tun Perak telah berjaya mematahkan hujah Seri Amerta dan Sultan Muzaffar amat mengkagumi kebijaksanaan Bendahara Paduka Raja tersebut. Peristiwa ini telah memberi kesan kepada diri saya agar sentiasa bijak berfikir dan pandai berhujah dengan sesiapa sahaja. Kebolehan memberi pendapat, membolehkan diri saya dihormati oleh pihak yang lain.


Seterusnya Bendahara Paduka Raja Tun Perak juga seorang yang sangat bijak membuat keputusan dan bertindak. Ketika menghadapi situasi anaknya dibunuh oleh Raja Muhammad iaitu anak Sultan Mansur Syah, beliau begitu bijak memberikan pendapatnya kepada sultan. Sultan telah menerima pendapat Tun Perak yang sangat bernas iaitu tidak merajakan Raja Muhammad di Melaka. Akhirnya Raja Muhammad telah dihantar ke negeri Pahang atau Inderapura. Peristiwa tersebut sangat memberi kesan kepada jiwa saya agar sentiasa bijak menggunakan akal fikiran dalam bertindak. Malah saya perlu bijak membuat keputusan dalam situasi yang kritikal dan sangat memerlukan.


Kesimpulannya,.......................

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...