Tuesday, February 5, 2013

Pembangunan Negara: Politik


3.1 Politik


Politik adalah proses dan cara membuat keputusan untuk sesuatu kumpulan. Walaupun ia biasanya digunakan bagi merujuk kepada kerajaan, tingkah laku politik juga boleh didapati di korporat, akademik, agama, dan institusi lain (wikipedia)

Kamus Dewan edisi ke-4 terbitan 2005 mendefinisikan politik sebagai ilmu pengetahuan berkenaan cara atau dasar-dasar pemerintahan. Ia juga dipanggil ilmu siasah (berasal daripada bahasa Arab) atau ilmu kenegaraan. 

Kajian buku Sejarah Melayu dan SBDKL dalah bersesuaian dengan pendapat yang mengaitkan politik juga wujud dalam sektor korporat, agama dan institusi seperti institusi pemerintahan beraja (feudal). Kajian harus menjurus kepada sistuasi penceritaan karya sastera yang dihasilkan dan mampu diterjemahkan kepada kehidupan masa kini.

3.1.1 Kepemimpinan. (Calon seharusnya mampu menghuraikan kepelbagaian gaya kepemimpinan dalam pembangunan negara)

Pemimpin merupakan individu yang boleh memberi pengaruh kepada individu yang lain di dalam suatu pertubuhan. Sesuatu yang menarik dalam kepimpinan adalah kewujudan pemimpin yang berada dalam organisasi yang mempunyai struktur yang tersendiri dengan mewujudkan hubungan pemimpin dan pengikut bagi mencapai kecemerlangan. Pencapaian yang cemerlang di dalam sesuatu organisasi memerlukan langkah-langkah atau aktiviti-aktiviti yang di rancang oleh pemimpin bagi mendorong pengikutnya meningkat tekat dan keazaman ke arah kecemerlangan organisasi tersebut. Oleh itu, usaha ke arah penyatuan aktiviti sesebuah organisasi bergantung besar kepada kepintaran seseorang pemimpin. Sebagai contoh, seseorang yang membawa beg plastik semasa berkunjung ke pasar terpaksa membimbit dengan bijak agar tidak ada satu barang pun yang dibeli tercicir, beg plastik seperti suatu organisasi ataupun pekerja-pekerja di bawah pangawasan seorang pemimpin

Menurut Kamus Dewan(1989), kepimpinan bermaksud keupayaan memimpin. Mengikut Certo (1997), kepimpinan ialah satu proses pengarahan tingkah laku orang lain ke arah penyempurnaan sesuatu objektif. Pengarahan bermaksud seseorang individu bertindak mengikut cara tertentu atau mengikut sesuatu seperti polisi, organisasi, tatacara dan deskripsi kerja. 



Fleishman menyatakan: ‘Kepimpinan adalah usaha ke arah pengaruh antara perseorangan yang diarahkan melalui proses komunikasi, ke arah pencapaian matlamat atau beberapa matlamat’ (1973:3).
 
Tannenbaum, Weschler dan Massarik (1961) juga memberi definisi yang hampir sama. Bagi Fiedler pula, kepimpinan adalah :......kepimpinan adalah usaha ke arah pengaruh antara perseorangan dimana kuasa dan pengaruh diagihkan secara tidak sama rata sehingga seorang individu boleh mengarah dan mengawal tindakan-tindakan orang lain lebih daripada kawalan mereka ke atas induvidu itu’(1967: 11).



Gaya Kepemimpinan.

Apabila disebut perkataan kepemimpinan sebenarnya ia masih merujuk kepada perkataan kepimpinan atau "leadership". Banyak definisi menyebut maksud perkataan tersebut tidak lari dari maksud proses mempengaruhi orang lain. 
Kepemimpinan adalah serangkaian kegiatan pemimpin yang tidak dapat dipisahkan dengan kedudukan serta gaya atau perilaku pemimpin itu sendiri. 







Kepemimpinan dalam Sejarah Melayu

Proses mempengaruhi ahli masyarakat dan kumpulan tertentu adalah melibatkan gaya kepemimpinan. Sejarah Melayu dilihat mempunyai kepentingan ini melalui beberapa peristiwa penting yang terdapat di dalamnya yang melibatkan pelbagai peringkat pemimpin terutamanya golongan raja atau sultan.

Sultan Muzaffar Syah terkenal sebagai pemimpin yang berdedikasi dan sanggup berkorban apa sahaja demi negara. Beliau sanggup menceraikan isterinya Tun Kudu demi memastikan Melaka dapat mencapai kesejahteeraan dan keamanan. Beliau sangat mengenali bakat kepimpinan di kalangan rakyat sebagaimana tindakan baginda melantik Bendahara Paduka Raja Tun Perak.

Sultan Mansyur Syah adalah sultan yang lebih bertolak ansur sekalipun masih dianggap atokratik. Dalam peristiwa pembunuhan Tun Besar anak Bendahara Paduka Raja Tun Perak oleh Raja Muhammad dalam peristiwa sepak raga, baginda sedia mendengar cadangan pihak rakyat. Akhirnya Raja Muhammad tidak dirajakan di Melaka tetapi dihantar ke Pahang (Inderapura) dan menjadi raja di sana.

Sultan Alaudin Riayat Shah dikenali sebagai sultan yang berjiwa rakyat kerana sanggup menyelami hati nurani rakyat. Beliau sanggup keluar pada waktu malam untuk menangkap pencuri. Gaya kepimpinan beliau boleh diibaratkan kepimpinan melalui tauladan.





Kemudian cuba kita selidiki pula gaya kepemimpinan ketua-ketua masyarakat dan ketua pengurusan perniagaan yang wujud dalam novel SBDKL.




3.1.2 Nasionalisme


Nasionalisme adalah satu ideologi yang mencipta dan mempertahankan kedaulatan sesebuah negara (dalam bahasa Inggeris "nation") dengan mewujudkan satu konsep identiti bersama untuk sekumpulan manusia.

Para nasionalis menganggap negara adalah berdasarkan beberapa "kesahihan politik" (political legitimacy). Ia berpunca dari teori romantisme iaitu "identiti budaya", hujah liberalisme yang menganggap kesahihan politik adalah berpunca dari kehendak rakyat, atau gabungan kedua-dua teori.

Dalam zaman moden ini, nasionalisme merujuk kepada amalan politik dan ketenteraan yang berlandaskan nasionalisme secara etnik serta keagamaan. Para saintis politik biasanya menumpukan penyelidikan mereka kepada nasionalisme yang ekstrim seperti nasional sosialisme, pengasingan dan sebagainya.

Aspek nasionalisme yang diketengahkan dalam teks Sejarah Melayu dan SBDKL adalah menjurus kepada aspek sosial yang jauh daripada faktor-faktor ekstrim yang menjadi kajian golongan sains politik. Oleh itu kajian tentang kegiatan kemasyarakatan yang menjurus kepada memenuhi tanggungjawab kepada negara boleh dikaitkan dengan nasionalisme atau cintakan negara. Kecintaan negara tidak hanya menjurus kepada kekuatan tentera yang mampu mengangkat senjata menentang musuh negara semata-mata.


Nasionalisme dalam Sejarah Melayu

1.Mempertahankan negara daripada serangan musuh.

Negara Siam adalah negara yang sering mengancam Melaka dalah negara Siam melalui beberapa siri peperangan. Pada peringkat awal, seorang nasionalisme yang berjawatan penghulu di Kelang telah berusaha dengan gigih mempertahankan Melaka daripada serangan berkenaan. Kemudia diikuti dengan beberapa siri serangan yang lain yang memaksa rakyat Melaka tidak tidur malam berjaga bagi memastikan Melaka terselamat daripada serangan musuh. Iktibar daripada kejadian ini adalah semangat nasionalisme yang telah ditunjukkan oleh rakyat Melaka yang sanggup berjuang demi negara.


2. Membina nama baik negara melalui hubungan diplomatik.

Zaman pemerintahan Sultan Mansur Syah adalah satu zaman yang memerikan kisah hubungan diplomatik dengan empat negara iaitu Sulawesi, Siam, Majapahit dan China. Walaupun terdapat unsur anakronisme dalam hubungan Melaka dengan Majapahit, namun teknik penulisan Tun Sri Lanang ini juga adalah gambaran semangat cinta beliau kepada negara. Semua wakil diplomat yang diutuskan telah membawa nama baik negara bagi memastikan Melaka sentiasa agung dan dihormati. Sebaliknya jika aspek ini tidak ditimbulkan, tentu tujuan penceritaan Sejarah Melayu tidak akan sampai maksudnya. Melaka telah digambarkan sebagai sangat kaya, pemurah dan bijaksana ketika menjalin hubungan dengan China. Malah ketika dengan Siam, kelihatan Melaka amat hebat dari segi peperangan dan dapat membuktikan bahawa Melaka memang wajar menang pada setiap kali berperang dengan Siam.


3. Mempertahankan jajahan takluk negara.

Melaka mempunyai banyak tanah jajahan seperti Pahang, Terengganu, Kelantan, Riau, Siak, Kampar, Haru dan sebagainya. Apabila terdapat pertelingkahan dan masalah di negari jajahan, maka beberapa orang penting Melaka telah dihantar untuk menyelesaikan masalah. Segala masalah yang dihadapi telah diselesaikan dengan bijaksana oleh sultan dan para pembesar Melaka.


4. Taat setia kepada raja dan negara.

Cinta kepada negara juga digambarkan dengan sikap dan tingkahlaku rakyat Melaka. Mereka sangat setia kepada raja dan negaranya. Keseluruhan rakyat Melaka amat patuh kepada arahan sultan. Mereka sanggup berbuat apa sahaja demi raja dan negara. Namun jika amalan telah berlaku sebaliknya, negara akan mengalami masalah dan menuju kehancuran. Hal ini telah berlaku pada penghujung pemerintahan Melaka dimana rakyat kurang taat, tidak menghormati raja dan melakukan rasuah. pengkhianatan terhadap negara seperti ini telah menyebabkan semangat cinta kepada negara hilang dan akhirnya Melaka kalah kepada tentera luar seperti Portugis.



3.1.3 Peraturan dan undang-undang.

Kehidupan manusia perlu dikawal dengan peraturan dan undang-undang samada dalam bentuk bertulis atau termaktub secara turun temurun melalui satu kepercayaan yang tinggi terhadap keluhuran undang-undang yang telah dipersetujui bersama. Setiap ahli masyarakat akan terikat dengan undang-undang yang telah dipersetujui dan dianggap telah menderhaka atau melanggar perjanjian jika mengingkarinya.


1. Sejarah Melayu meletakkan asas perundangan tertinggi dikaitkan dengan perjanjian atau waad antara Demang Lebar Daun dengan Seri Teri Buana (Nila Utama). Isi perjanjian itu dijelaskan dalam halaman 25.

2. Kemudian apabila kerajaan melayu Melaka ditubuhkan dan agama Islam sampai ke Melaka, telah ditetapkan beberapa aturan dan larangan sebagaimana yang terdapat pada halaman 74. Pada halaman 75 pula dijelaskan tentang pelbagai adat isitiadat sehigga halaman 80.


3. Apabila Sultan Muzaffar Syah menaiki takhta, baginda telah menyuruh membuat kitab undang-undang sebagaimana pada halaman 86 hingga 87 seperti berikut:

      Sebermula adalah Sultan Muzaffar Syah di atas kerajaan itu, terlalu baik budi pekerti baginda dengan adilnya dan murah serta ampun periksa dengan saksama pada mengasihani rakyat baginda; dan bagindalah menyuruhkan membuat kitab undang-undang supaya jangan bersalahan lagi segala hukum menteri.








Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur ............telah meletakkan asas perundangan sebagai salah satu proses membuat keputusan.









1 comment:

Unknown said...

huraian undang-undang dalam SBDKL takde ke???

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...