Sunday, October 21, 2012

Contoh Soalan KMK 922/1 No 003


Pandai Pak Pandir

Anak dipijak dagang dijinjing
Kucing dibunuh tikus dibela
Harta habis badan tergadai
Mendengar gelagak dagang
Tak sedar bertelanjang
Mendengar guruh dilangit
Air di tempayan dicurahkan
Mulut kena suap pisang
Buntut kena cangkuk onak,
Gunting makan di hujung
Pak pandir juga menanggung.
Apa didengar gelagak dagang
Gelagak rambutan jantan:
Orang berbunga, dia berbunga
Orang berbuah, dia haram
Kilat memancar hujan tak jadi
Awak juga berkecundangan.


Jelaskan tindakan anda untuk mengelakkan diri daripada mewarisi sikap yang ada pada diri Pak Pandir seperti mana yang terdapat dalam puisi di atas.                                         


Saya perlu menghindari daripada perbuatan-berbuatan negatif yang ada pada diri Pak Pandir dan perlu bersikap lebih positif dalam segala tindakan saya, 

Antara sikap yang perlu saya ubah ialah memastikan diri saya sentiasa mengambil berat terhadap keluarga sendiri. Sebarang masalah yang mereka hadapi perlu diselesaikan dan diurus dengan baik termasuklah menjaga makan minum dan tempat tinggal keluarga saya. Menghormati tetamu adalah amalan baik, namun saya tidak perlu memberikan layanan yang berlebihan sehingga mengabaikan kepentingan keluarga saya sendiri. Jika saya tidak berbuat demikian sudah tentu akan mengakibatkan masalah yang besar kepada diri dan keluarga saya.


sila sambung.......................

No comments:

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...