Sunday, October 21, 2012

Contoh Soalan KMK 922/1 No 002


Tanam bunga di dalam pasu,
        Bunga melati bunga pandan;
Jangan ikut hawa nafsu,
       Kelak nanti binasa badan.

Burung tiung terbang tinggi,
       Burung merpati mencari sarang;
Kalau sombong meninggi diri,
       Ke mana pergi dibenci orang.


Soalan perbincangan:


Apakah kemungkinan amalan hidup masyarakat tradisional yang anda dapat difahami berdasarkan pantun di atas?                                                                                          [25]                                                                                                                                        




Saya berpendapat amalan masyarakat tradisional berkait rapat dengan kegiatan pertanian. Mereka gemar menanam pokok termasuk menanam pokok bunga. Biasanya bunga yang ditanam di halaman rumah akan ditanam di dalam sebuah bekas seperti pasu. Pengetahuan masyarakat begitu tinggi terhadap pelbagai jenis bunga. Mereka sentiasa mengambil tahu tentang jenis tanaman mereka itu.

Masyarakat tradisional juga suka kepada hiasan yang diperolehi daripada sumber pokok tertentu. Pemilihan jenis hiasan ini bukan sahaja berdasarkan kecantikan semata-mata malah juga berdasarkan bau-bauannya. Saya pasti pokok bunga melati dan bunga pandan akan mnegeluarkan bau yang wangi dan mengharumkan kawasan persekitaran rumah mereka.

Kegiatan mencari dan menangkap burung adalah salah satu kegiatan masyarakat tradisional. Perkara ini dapat dilihat melalui pengetahuan masyarakat tentang pelbagai jenis dan sifat burung. Bukan itu sahaja, mereka juga tahu tentang habitat setiap jenis burung yang mereka cari. Persekitaran kehidupan masyarakat tradisional membenarkan kegiatan seperti itu dilakukan. Mereka mengisi waktu lapang dengan kegiatan seperti itu kerana mungkin tiada kegiatan lain yang sesuai untuk mereka lakukan. 

Apa yang lebih penting, masyarakat tradisional adalah masyarakat yang berani menegur kelakuan yang tidak sesuai dengan budaya masyarakat timur. Oleh itu nasihat supaya menjauhkan diri daripada perbuatan yang boleh memdaratkan diri sendiri sangat ditekankan. Masyarakat melayu dilarang mengamalkan gaya hidup yang terlalu menurut nafsu. Teguran tersebut boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja di kalangan ahli masyarakat. 

Masyarakat tradisional tidak suka individu yang sombong dan tinggi diri . Ahli masyarakat seperti ini mungkin akan dipulaukan dan tidak diambil peduli. Mereka sentiasa menekankan cara hidup bermasyarakat dengan cara bergaul mesra sesama mereka. Sebaliknya golongan yang tidak bergaul dengan ahli masyarakat akan dianggap kera sumbang atau melukut di tepi gantang. Golongan ini akan disisihkan daripada masyarakat kerana sifat sombongnya dan tidak mahu terlibat dengan kegiatan masyarakat tradisional yang megutamakan hubungan mesra sesama anggota masyarakat.

No comments:

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...