Saturday, October 26, 2013

922/3 B: Pengurusan: Penstafan Sejarah Melayu

Konsep penstafan dalam Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin)


Konsep penstafan dalam ilmu pengurusan adalah meliputi proses memilih tenaga kerja dalam sesebuah organisasi. Organisasi yang boleh dikaitkan dalam Sejarah Melayu adalah merujuk kepada pemerintahan dalam kerajaan di negeri Melaka.Terdapat beberapa kaedah tertentu yang khsusus telah diamalkan dalam sistem pemerintahan Melaka ketika melantik seseorang bagi menjawat jawatan tertentu. Amalan ini mungkin bersifat tradisional, namun ia adalah amalan pengurusan yang telah termaktub diamalkan pada zaman tersebut dan dianggap sesuai dengan sistem feudal yang diamalkan. Jawatan dalam sesebuah negara telah ditentukan oleh sistem feudal sedia ada, maka proses pengisian jawatan tersebut akan diisi apabila wujud kekosongan perjawatan tersebut. Kekosongan jawatan adalah dengan sebab kematian penjawat jawatan berkenaan atau penjawat jawatan itu meletakkan jawatan.

1. Pembahagian Tugas.
Pemerintahan negeri telah mengamalkan pembahagian tugas dan mewujudkan skim perjawatan tertentu. Terdapat jawatan utama negara seperti Bendahara, Temenggung, Laksamana, Penghulu Bendahari dan sebagainya. Setiap jawatan itu mengamalkan konsep pengasingan kuasa dan tugas. Oleh itu tidak akan wujud soal pertindihan kuasa dan kecelaruan tugas. Semua perjawatan tersebut pula dikawal dan dipantau oleh Sultan yang menjadi ketua negara.

2. Pengkhususan Tugas.
Amalan pengkhususasn tugas adalah diberikan kepada golongan yang pakar dalam bidangnya. Mereka diberikan kepercayaan kerana dianggap lebih tahu bidang tugas tersebut. Contohnya seorang yang mempunyai pengetahuan dalam bidang agama akan diberikan tugas sebagai seorang kadi sebagaimana Kadi Yusuf. Bagi mereka yang mahir dalam ilmu pahlawan maka dilantik menjadi Laksamana sebagaimana Hang Tuah. Amalan pengkhsusan tugas ini adalah bagi memastikan pentadbiran Melaka dapat ditadbir dengan cekap dan berkesan.

3. Lantikan jawatan berdasarkan keturunan.
Amalan penstafan berdasarkan keturunan adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan pada zaman pemerintahan kerajaan Melaka. Amalan ini dilihat terutamanya dari aspek perlantikan raja atau sultan. Biasanya pengganti sultan adalah terdiri daripada anak-anak raja. Terdapat juga perlantikan bendahara yang dilihat dari aspek keturunannya. 

4. Lantikan mengikut kelebihan akal.
Seseorang individu yang mempunyai kepandaian akal adalah ciri kedua penting bagi mengisi perjawatan negeri Melaka. Tun Perak dilihat sebagai insan yang dinilai kelayakannya mengisi jawatan bendahara berdasarkan kebolehan akalnya yang tinggi. Kebolehannya menghalang serangan Siam pada kali pertama dan keupayannya berfikir melebihi pegawai lain telah menarik perhatian Sultan Muzafar Shah untuk menaikkan pangkat beliau daripada seorang Penghulu sehingga menjadi Bendahara Melaka. Tun Perak juga sangat pandai berhujah dengan orang lain sepertimana ketika berhujah dengan Sri Amerta.

5. Lantikan berdasarkan ciri fizikal.
Sebahagian tugas ditentukan berdasarkan kebolehan fizikal seseorang. Seseorang yang tangkas dan hebat dalam ilmu persilatan tentunya lebih sesuai untuk dilantik menjadi laksamana, askar dan pengawal istana. Perlantikan Hang Tuah dan rakan-rakan adalah dipilih berdasarkan kebolehannya mempertahankan raja dan negeri Melaka, walaupun pada awalya mereka hanya menjadi biduanda raja sahaja. Akhirnya setelah Hang Tuah membuktikan kebolehan fizikalnya, baharulah beliau dilantik menjadi Laksamana.

6. Lantikan berdasarkan keperluan tugas.
Setiap individu yang dilantik oleh pemerintah biasanya mempunyai kebolehan tersendiri. Hal ini dapat dibuktikan melalui perlantikan pegawai diplomatik seperti Tun Jana Putra dan Tun Perpatih Putih. Kebolehan berbahasa dan menulis surat adalah ciri paling penting bagi tujuan diplomatik disamping ciri lain termasuk kebijaksanaan.

Kesimpulannya, walaupun teori pengurusan moden belum lagi diamalkan, namun pemerintahan negeri Melaka telah mengamalkan konsep penstafan yang dinamik dan tersusun. Perlantikan jawatan tertentu adalah berdasarkan ciri-ciri tertentu yang telah diamalkan supaya pentadbiran Melaka sentiasa baik dan negara menjadi maju. Oleh itu tidak hairan jika Melaka telah terkenal dan menjadi tumpuan para pedagang kerana mengamalkan pengurusan staf yang terbaik.

1 comment:

cik aja said...

Asslalam, boleh saya daptkan rujukannya ?

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...