Tuesday, August 14, 2012

Drama Asiah Samiah oleh Johan Jaafar


Johan Jaafar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Johan bin Jaafar
Datuk Johan bin Jaafar adalah bekas pengerusi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menggantikan Tan Sri Kamarul Ariffin Mohamed Yassin. Beliau juga merupakan pengerusi Media Prima Berhad dan juga pengarah Kumpulan New Straits Time Berhad. Beliau seorang penulis puisi dan drama di Malaysia yang terkenal. Beliau banyak kali menjadi hos temubual bersama pemimpin negara di televisyen.

Isi kandungan

  [sorokkan

[sunting]Kehidupan awal

Johan bin Jaafar (nama pena Jaafar Khan, J.J., Lanang Sejagat) dilahirkan pada 9 November 1953, diSungai Balang BesarMuarJohor. Beliau kini menetap di 44, Jalan 5/64, Bukit Gasing, 46000Petaling JayaSelangor.

[sunting]Pendidikan

Mulanya Johan Jaafar bersekolah di Sekolah Rendah Perserian, Semerah (1960-1965); sekolah menengah aliran Inggeris di Semerah (1966-1970) ;Sekolah Tinggi Muar (1972-1973); Universiti Malaya (1974-1977) dan memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera .
Sejak 1960-an beliau terlibat dengan kegiatansandiwara di Muar seperti menarik tali tirai dan mencari bahan-bahan untuk latar pentas. Semasa di sekolah menengah, beliau mula berlakon, menulis skrip dan mengarah drama untuk acara persembahan sekolah. Di universiti beliau aktif dalam Kumpulan KesenianUniversiti Malaya (KESUMA).

[sunting]Kerjaya

Bertugas sebagai Pegawai Penyelidik (Pegawai Perancang Bahasa) di DBP; Ketua Bahagian Majalah (1988-1990) ;Ketua Bahagian Penerbitan Am DBP. Pada September 1991 belajar peringkat sarjana di Universiti Nottingham, England dalam bidang Critical Theory.
Oktober 1992 berhenti di DBP dan mula bekerja di Kumpulan Utusan Melayu sebagai Ketua Pengarang Kumpulan ; Ahli Lembaga Pengarah Utusan Melayu.

[sunting]Penulisan dan pentadbiran

Beliau hidup dalam 'dua alam' iaitu alam sastera/budaya dan alam pengurusan moden / korporat. Beliau seorang “sasterawan” ,merangkap pengurus korporat.Beliau menjadi Ketua Pengarang Utusan Melayu ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim menanjak menjadiTimbalan Perdana Menteri Malaysia menggantikan Ghafar Baba . Apabila Anwar dipecat beliau turut terpelanting .
Beliau juga Ahli Majlis Perniagaan Malaysia (Malaysian Business Council) ; Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Multimedia(Multimedia Development Council) ;ahli Lembaga Pengarah BERNAMA serta pengarah di beberapa buah syarikat yang tersenarai diBursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).
Semasa bertugas di DBP, Johan menghasilkan cerpen “Potret Seorang Anu Sebagai Anu” (Dewan Sastera, Februari 1983). Novelet/drama/cerpen beliau berjudul Pemain (1987) - separuh autobiografi sasterawan/pentadbir bernama Johan. Selepas 1993, Johan tidaklah seproduktif para penulis sezamannya. Beliau ditugaskan memimpin Syarikat Utusan Melayu sebagai Ketua Pengarang dan tumpuannya hanyalah pada penulisan berita dan rencana. Novel terakhir beliau ialah Laguku Untukmu (1979). Cerpen yang terakhir ditulisnya lebih 15 tahun. Drama terbarunya, “Asiah Samiah” (1999).

Ketika bersama Badan Budaya DBP, beliau mengarahkan drama “Mayat” (karya Hatta Azad Khan); “Hari-hari Terakhir Seorang Seniman” (adaptasi sendiri daripada novel Anwar Ridhwan); “Salina” (daripada novel A. Samad Said) ; “Rumah Kedai di Jalan Seladang” (daripada cerpen A. Samad Ismail).

Dalam dunia kewartawanan jelas kelihatan dua Johan yang berbeza ; kolumnis “Selayang Pandang” (dengan nama Lanang Sejagat dalam Mingguan Malaysia. Kolumnis “Nota Kaki” (Utusan Malaysia) lebih santai. Sementara ruang “Cambuk Wak Cantuk” (Mingguan Malaysia), atau tulisan mudahnya mengenai filem dalam majalah Hai keluaran Utusan Melayu lebih ringan.
Johan terlibat dalamm menggerakkan kegiatan berpuisi (Malam Puisi Utusan) serta mementaskan beberapa buah drama tahunan (antaranya "Lantai T. Pinkie" karya A. Samad Said dan "Anugerah" adaptasi daripada novel Zaharah Nawawi).
Media arus perdana - Utusan MalaysiaUtusan MelayuMingguan Malaysia dan Utusan Zaman kembali menjadi tunggak kegiatan dan wadah budaya dan sastera. Majalah PemikirManggaKawanCerdas PintarSajiRias dan Hai dan majalah sastera 'Karya' turut diterbitkan. Majalah Karya yang mahu diangkat setanding dengan Dewan Sastera, terpaksa ditutup ekoran kegawatan ekonomi 1998. Majalah MastikaWanita dan Al-Islam turut diberi sentuhan .

Pada November 1992 beliau adalah 'orang luar' yang dibawa masuk sebagai Ketua Pengarang Utusan Melayu . Beliau bukan berasal dari Utusan Melayu. Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia mesti terus berpengaruh,lebih serius dan terus “laku”. Mingguan Malaysia kekal sebagai akhbar mingguan paling laris. Utusan Malaysia telah tewas dari segi edaran dengan akhbar saingannya mulai tahun 1988. Tetapi pada tahun 1998, Utusan Malaysia menjadi akhbar harian berbahasa Melayu paling laris di negara ini. Johan memimpin Utusan Melayu hanya lima setengah tahun (1992-1998). Pada 14 Julai 1998 beliau tidak lagi menjadi Ketua Pengarang Kumpulan Utusan setelah Anwar Ibrahim dipecat. Empat rakannya turut menerima nasib yang sama seperti A Kadir Jasin.
Selepas itu beliau menghasilkan drama pentas – “Asiah Samiah” – setelah lebih 14 tahun tidak berbuat demikian.

Beliau aktif dalam Kumpulan Sandiwara Kampung. Beliau menulis skrip berdasarkan kisah-kisah dalam Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta lagenda dari Jawa. Beliau juga mencuba mengarah drama/teater pada usia yang sangat muda.
Semasa bersama KESUMA, beliau mementaskan “Kotaku Oh Kotaku” di Panggung Eksperimen, Universiti Malaya (1975); mengarahkan pula “Angin Kering” (1976); Sempena Pesta Teater Universiti Malaya (1979) mengarahkan “Si Bongkok Tanjung Puteri” karya Shaharom Husain.
Beliau juga terlibat dalam kumpulan Anak Alam. Anak Alam adalah grup penyair dan pelukis tempatan yang mendampingi teater. Dua tulisannya mengenai grup itu cukup menginsafkan. Anak Alam berkubar ekoran kekarutan birokrasi dan kesombongan anggotanya. ('Sebuah Fenomena Bernama Anak Alam' Utusan Malaysia, 10 Mac 1997 dan “Anak Alam Bahagian Kedua: Episod Sedih” Utusan Malaysia, 7 April 1997).
Johan gila menonton filem . Beliau menonton lebih 200 buah filem setahun. Antaranya di “Panggung Kandar” di pekan Semerah ketika belajar di Tingkatan lima. Artikel beliau “Mencari Cinema Paradiso” (Hai, 4 Ogos 1996).Pawagam itu milik Wak Kandar .Beliau banyak menulis kritik filem dalam Dewan Budaya dan majalah Era.Majalah Hai diterbitkan pada 1996 dan beliau memulakan ruang “Sembang Filem”.
Antara novel beliau ialah Warna Tinta, Genta Rasa dan Laguku Untukmu. Pelarian Sang Hero adalah satu-satunya antologi cerpen beliau .Antara cerpen beliau ialah Api di Tanah Perkuburan, Misteri Pulau Batu dan Tangan-tangan Kaku.
Semasa di DBP, beliau ditugaskan memimpin majalah Dewan Siswa dan menjadi sangat popular.Tahun 1988, beliau menjadi Ketua Bahagian Majalah DBP - majalah Dewan Bahasa (kemudian menjadi Jurnal Bahasa), Dewan MasyarakatDewan SasteraPelita BahasaDewan BudayaDewan Pelajar, selain Dewan Siswa. Di bawah pimpinan beliau, Dewan Masyarakat buat pertama kalinya mencecah edaran melebihi 100,000 naskhah sebulan. Begitu juga Dewan Pelajar dan Dewan Siswa.
Dewan Masyarakat membawa slogan “Berita, Maklumat, Ilmu” dengan laporan penyiasatan dan laporan lapangan.Antaranya membuat liputan kemuncak perjuangan Mujahidin di Afghanistan menentang rejim boneka Rusia pada tahun 1989.

[sunting]Penghargaan

Beliau pernah menjadi Anggota Panel Hadiah Karya Sastera (Bahagian Drama); panel sayembara seperti drama yang dianjurkan oleh ESSO-GAPENA, DBP serta panel Peraduan Menulis Cerpen Shell-New Straits Times (1988-1990).
Cerpen Johan yang berjudul “Sang Politikus” telah memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2001 dan Hadiah Sastera Perdana 2000/2001.

Beliau menerima Anugerah Khas Hadiah Karya Sastera kerana adaptasinya untuk novel Anwar Ridhwan (1984/85). Johan juga telah membukukan adaptasi yang dibuat ke atas novel Langit Petang karya A. Samad Said.
Johan menerima Pingat Setia Mahkota Selangor (1994); Pingat Kesatria Mangku Negara (KMN) (1995) ;Pingat Panglima Jasa Negara (PJN) oleh Yang di-Pertuan Agong yang membawa gelaran Datuk (1997).





Petikan  tulisan Ku Seman Ku Hussain bertajuk "Naskhah pemikiran Johan" bertarikh 8/7/12.



............ naskhah Asiah Samiah adalah karya terbaru yang dihasilkan tahun 2000 dan ditulis di ladang pisangnya di Sungai Lembing dan Gambang, Pahang. Ini adalah pasca pergolakan politik antara Perdana Menteri Dr. Mahathir dengan Timbalannya, Anwar Ibrahim. Johan tersepit di tengah-tengah dan mengambil keputusan "membuangkan" diri dari gelanggang politik dan menjadi penanam pisang. Semasa rehat di celah-celah pokok pisang itulah Johan menulis Asiah Samiah.

Tetapi secara peribadi Asiah Samiah tidak boleh menandingi Kotaku Oh Kotaku atau Angin Kering. Barangkali ini disebabkan banyak faktor yang mempengaruhi Johan ketika menghasilkan Asiah Samiah. Daripada seorang aktivis teater, Johan mengepalai media arus perdana kemudian tersepit dalam politik yang sebenarnya bukan bidang beliau. Johan telah terkeluar dari milieu gelandangan 1970-an.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sastera/20120708/sa_04/Naskhah-pemikiran-Johan#ixzz2Amb4Xq7N
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Latar

Tempat = Mana mana
Waktu = Bila-bila

Babak 1
Kisah Asiah Samiah tua dengan Marga tua selama 15 tahun. Marga tua menganggap Asiah Samiah setengah gila dan beliau tidak sanggup untuk melayani karenah Asiah Samiah.. Marga tua membenci Asiah Samiah tetapi pada masa yang sama mengiktiraf dirinya yang bijak dan bersimpati dengan dirinya. 


Babak 2
Asiah Samiah masih muda (anak dara). Tuan Setiawan Tanjung mencari anaknya Asiah Samiah. Beliau bertengkar dengan tukang kebunnya Sari Saribiru. Kemudian diikuti dengan bicara Marga tua tentang Asiah samiah pada masa muda remaja. Gambaran Asiah Samiah masa muda dilihat sendiri oleh Asiah Samiah pada masa tua.

Babak 3
Marga tua berbicara tentang kisah silam termasuklah tentang Misa Sagaraga yang sudah berjaya dalam hidup. Misa Sagaraga seorang yang kaya raya begitu aktif menjual saham syarikat-syarikat besar. Jualan sahamnya meliputi pelbagai syarikat. Selayaknya dia menjadi kaya kerana tindakannya dalam jual beli saham. Aktiviti jual beli sahamnya ada yang berpunca daripada sumber yang haram.

Diikuti pula nasihat Siti Bunirah Pak Leh kepada Asiah Samiah selaku anak dara supaya menjaga diri baik-baik.

Babak 4
Marga Muda : Seorang penganggur yang dahulunya bekerja dengan penuh setia kepada majikannya selama 20 tahun.

Marga Muda berbicara dengan Anas Samanda tentang isu rumah dan tanah ibu bapa Anas Samanda yang ingin dirampas untuk dibina kondominium oleh seseorang yang dianggap lintah darat. Tanah yang diduduki sekian lama itu masih dianggap tanah haram dan akan dimiliki oleh orang yang datang kemudian.

Marga Muda meminta Anas Samanda akur dengan permintaan pemaju namun Anas Samanda enggan. Marga Muda menceritakan kisah hidup bapanya yang telah dianggap penjenayah kerana memperjuangkan tanah tempat tinggalnya. Bapanya dipenjara manakala keluarganya hidup sengsara. Jiran sebelah rumah yang menikmati hidup senang lantaran perjuangan bapanya pula tidak membantu keluarganya.

Babak 5
Perbualan antara Asiah Samiah Muda dengan Sari Saribiru. Asiah Samiah mohon pertolongan kepada Sari tetapi beliau tidak mahu memberikan pertolongan. Misa Sagaraga lebih berpengaruh untuk memiliki Asiah Samiah berbanding Anas Samanda. Misa Sagaraga mempunyai kuasa wang dan harta sedangkan Anas Samanda miskin tidak berharta.


Babak 6

Puan Suari Alimin          : Ibu Asiah Samiah
Tuan Setiawan Tanjung : Bapa Asiah Samiah.

Misa Sagaraga bagaikan dewa pemberi kurnia. Apa sahaja permintaan orang kampung dapat ditunaikan olehnya. Misa Sigaraga mampu mengurniakan jalan, cakruk, peluang kerja, lesen kontraktor dan lain-lain lagi.

Puan Suari Alimin, ibu kepada Asiah Samiah begitu bangga dengan bakal menantunya. Ibu dan bapa Asiah berharap anaknya dapat menerima Misa Sagaraga sebagai suami. Asiah Samiah membantah dan menyatakan bahawa kebahagian bukan ditentukan oleh kemewahan harta tetapi hati dan perasaan. Asiah Samiah sentiasa menunggu kepulangan dan pertolongan Anas Samanda bagai orang gila.

Babak 7

Marga Tua berbicara tentang pengalaman hidup dan menjadi saksi kepada masalah manusia di persekitaran hidupnya. Masalah itu adalah masalah Anas Samanda, Asiah Samiah dan Misa Sagaraga. Kisah Asiah Samiah yang enggan berkahwin dengan Misa Sagaraga. Kehidupan Asiah menjadi suram dan tidak menentu. Pada masa yang sama Marga Tua mengkagumi Misa Sagaraga yang bernasib baik menjadi orang kaya. Gaya hidup Misa Sagaraga sangat mewah dan cuba menjadikan Asiah Samiah yang hidup ala kampung menjadi seorang yang moden dan menggunakan fesyen terkini. Asiah Samiah merintih dan mengenng kisah hidupnya yang malang kerana dijodohkan dengan Misa Sagaraga. Kisah Asiah Samiah terpaksa meninggikan suara membantah cadangan ibubapanya yang mahukan dirinya berkahwin dengan orang yang tidak dicintainya. Asiah sentiasa terkenang kekasihnya Anas Samanda yang telah pergi meninggalkan Asiah tanpa khabar berita.

Babak 8

Sari Saribiru, Siti Bunirah dan Pak Leh Lak Lak saling berdialog antara satu sama lain tentang hak ke atas hasil usaha mereka. Semuanya telah dirampas dan menjadi milik Misa Sagaraga. Bagi Asiah Samiah pula mengalami nasib yang lebih menyakitkan. Dirinya telah dimiliki secara paksa oleh Misa Sagaraga tanpa kasihan belas. Lalu lahirlah zuriat daripada hubungannya dengan Misa Sagaraga yang bernama Laila Anurisah yang beliau benci.


Babak 9

Laila Anurisah lahir tetapi ditinggalkan oleh ibunya. Ibunya, Asiah Samiah menjadi tidak siuman dan Misa Sagaraga juga membenci anak kecil itu. Laila telah diusir dan Marga telah mengambil dan memelihara anak itu. 

Anas Samanda yang lama menghilangkan diri tiba-tiba muncul dengan semangat perjuangannya yang ingin menegakkan ketidakadilan. Perjuangan beliau adalah melampaui tentangannya keatas Misa Sagaraga iaitu memerangi sistem, nilai dan minda. Bagi Anas, masalah Asiah dan Laila Anurisa adalah masalah kecil. Perjuangannya lebih besar daripada itu. Marga tidak mampu mempertahankan Laila, akhirnya Laila Anurisah disiksa dan hilang entah kemana dan.

Babak 10
Anas Samanda telah mati dalam perjuangan kerana dihukum mati. Marga pula terpenjara kerana hadir dalam perhimpunan yang dianjurkan oleh Anas Samanda. Walaupun beliau hadir untuk menunjukkan Laila Anurisah kepada Anas namun beliau dianggap bersimpati dan menyokong perjuangan Anas Samanda. Setelah keluar dari penjara, Marga terpaksa pula mendengar rintih pilu cerita Asiah Samiah. Drama ini diakhiri dengan kemunculan semula anak Asiah Samiah iaitu Laila Anurisa yang sudah remaja. Laila yang disangkakan sudah mati di tangan ayahnya (Misa Sigaraga), sebenarnya masih hidup kerana diselamatkan oleh Pak Leh dan Siti Bunirah. Laila telah diselamatkan dan dibawa lari ke luar negara. Laila telah bertemu Marga tua dan mengucapkan terima kasih kepada Marga kerana telah menjaga dirinya ketika kecil. Asiah Samiah pula dikhabarkan sudah meninggal dunia.



Analisis karya.

Watak

1. Asiah Samiah
Seorang yang cantik. Anak kepada Tuan Setiawan Tanjung dan  Puan Suari Alimin . Perempuan yang kecewa kerana cintanya terhalang. Cintanya hanya kepada Anas Samanda, namun cintanya tidak kesampaian. Berkahwin dengan Misa Sagaraga kerana menunaikan permintaan ibubapanya. Asiah Samiah tidak mencintai Misa Sagaraga. Mempunyai anak bernama Laila Anurisah namun tidak mampu membesarkan anaknya lantaran menghadapi masalah mental.

2. Anas Samanda
Seorang yang dicintai oleh Asiah Samiah, namun beliau lebih cenderung memperjuangkan hak diri dan keluarga. Pernah ditangkap dan dipenjarakan. Akhirnya beliau mati dibunuh.

3. Marga
Ada dua perwatakan Marga iaitu Marga Muda dan Marga Tua. Sejarah kehidupan Marga sangat tragis untuk dikenang oleh diri Marga sendiri. Beliau berasal dari keluarga miskin yang tinggal di sebuah rumah haram. Tanah yang diduduki bukan tanah yang dimiliki secara sah. Keluarganya dihalau daripada tanah tersebut dan ayahnya ditangkap kerana menentang pihak yang berkuasa.

Marga tua pula adalah seorang yang sudah berusia yang mengingat kisah lampau kehidupannya. Beliau telah menjaga Asiah Samiah ketika kecil. Beliau sering menjadi penasihat kepada Anas Samanda yang sentiasa berjuang demi survirval diri dan masyarakatnya.

4. Misa Sagaraga.
Seorang yang kaya raya. Berkahwin dengan Asiah Samiah dan mendapat seorang anak bernama Laila Anurisa. Anaknya diabaikan dan dijaga oleh Marga. Manakala Asiah Samiah lari daripada cengkaman Misa Sagaraga. Digambarkan sebagai seorang yang zalim dan menindas. Cuba memiliki harta sebanyak mungkin yang boleh. Aktif membeli saham-saham mewah dan menguasai syarikat besar. Malah dia cuba merampas hak orang lain dengan kuasa yang ada atas nama pembangunan. Mempunyai kuasa besar keatas penduduk negara. Kekayaan telah menyebabkan Misa Sagaraga lupa diri. Beliau menganggap bakal isterinya (Asiah Samiah) seorang yang kolot dan perlu diubah penampilannya. Beliau sangat mementingkan barang-barang berjenama dari luar negeri kerana beliau mampu memilikinya




Teknik Penulisan Drama

Drama ini mengunakan banyak teknik imbas kembali. Maksud imbas kembali ialah menurut kamus dewan ialahbahagian cerita filem, novel, dsb yg memperlihatkan semula peristiwa-peristiwa yg terdahulu: beliau menggunakan teknik ~, igauan, dan mimpi-mimpi ngeri; mengimbas kembali membayangkan sesuatu atau melihat kembali dlm fikiran: dia ~ detik perkenalannya dgn suaminya sekarang.

Drama ini dimulakan dengan watak Marga yang sudah tua sedang mengingat kisah lampau yang pahit tentang kehidupan Asiah Samiah. Pada babak dua diamarkan kisah kehidupan Asiah ketika muda yang hidup senang bersama keluarganya. Tuan Setiawan Tanjung dan isterinya Puan Suari Alimin mempunyai orang gaji bagi menjaga Asiah. Kehidupan Asiah sentiasa dipantau melalui orang gajinya.


Plot Drama.

Sekiranya kita menyusun drama mengikut kronologi (ikut urutan masa), maka drama ini akan bermula dengan perkembangan cerita ketika Asiah Samiah masih kecil. Beliau dijaga dengan penuh perhatian daripada keluarganya yang dikategorikan sebagai golongan berada. Orang gaji akan sentiasa memantau di mana sahaja Asiah berada. Sebarang masalah melibatkan Asiah sangat diambil berat oleh ibu bapanya.

Plot cerita semakin berkembang apabila Asiah semakin membesar di persekitaran yang pelbagai. Masyarakatnya ada golongan miskin dan kaya. Ada yang menjadi pejuang masyarakat dan ada yang mementingkan diri. Ada insan yang penyayang dan ada insan yang zalim. Ada yang menetap di rumah yang mereka miliki dan ada yang menumpang tanpa hak pemilikan tanah.

Asiah Samiah semakin dewasa dan berkenalan dengan ramai orang seperti Marga dan Anas Samanda. Pada masa yang sama ada golongan pemodal yang kaya raya dan mampu menguasai segalanya dengan wang ringgit. Misa Sagaraga adalah golongan kaya yang mampu membeli saham besar negara tanpa memikirkan halal haramnya. Beliau hidup gaya moden, berbelanja di luar negara dan mampu memiliki segala-gala keinginannya.

Keluarga Asiah menerima pinangan Misa Sagaraga dan mengahwinkan Asiah tanpa rela. Asiah sebenarnya mempunyai kekasih bernama Anas Samanda. Namun jiwa Anas lebih tertumpu kepada perjuangan menuntut hak rakyat. Marga pula adalah insan yang bersimpati dengan perjuangan Anas tetapi terbungkam kerana mengenangkan nasib ayahnya yang tersiksa ketika berjuang dahulu sedangkan orang yang tidak berbuat apa-apa berbahagia di atas apa yang telah diperjuangkan oleh ayahnya. Lalu Marga hanya hidup seolah-olah sebagai pemerhati,

Walaupun Asiah kahwin tanpa rela, namun dirinya dikurniakan zuriat yang juga. Anaknya yang bernama Laila Anurisa telah diabaikan oleh Asiah (dibuang) dan dibenci Misa Sagaraga lantaran isterinya yang tidak setia kepadanya. Marga mengambil Laila Anurisa dan memeliharanya.

Plot cerita sampai klimaknya apabila Anas Samanda membuat perhimpunan untuk memperjuangkan hak dan ketidak adilan. Beliau telah ditangkap, dipenjara dan akhirnya mati dibunuh. Marga yang dikaitkan dengan perjuangan ayahnya dahulu juga ditangkap kerana hadir dalam perhimpunan itu sekalipun hadirnya hanya untuk menunjukkan Laila Anurisa. Laila yang masih kecil disiksa oleh Misa Sagaraga, namun diselamatkan oleh orang gaji datuknya iaitu Pak Leh dan Siti bunirah dan dibawa kesatu tempat yang tidak diketahui. Disepanjang masa sebelum kemuculan Laila itu, Asiah Samiah menjadi tidak menentu dan setengah gila mengenangkan anaknya dan cintanya Anas. Lalu Marga telah menjadi insan yang sering melihat dan melayani kehidupan kosong Asiah Samiah.

Peleraian cerita dapat dilihat apabila Laila sudah besar dan berjumpa semula dengan Marga yang sudah tua. Laila mengucapkan terima kasih kerana menjaga dirinya semasa kecil dan mengambil berat tentang ibunya. Pada waktu tersebut juga, dimaklumkan bahawa ibu Laila telah meninggal dunia.

Pemikiran Drama

1. Darjat dan pangkat
Tuan Setiawan Tanjung hanya melihat Misa Sagaraga sebagai bakal jodoh Asiah Samiah. Orang kaya hanya boleh berkahwin dengan golongan yang setaraf dengan mereka.

2. Kahwin Paksa.
Asiah Samiah dijodohkan dengan Misa Sagaraga secara paksa. Lalu anak yang telah beliau lahirkan tidak diasuh dengan sempurna lantaran dirinya menghadapi masalah mental.

3. Penindasan golongan yang dianggap berkuasa.
Misa Sagaraga merampas harta milik Anas Samanda. Anas Samanda memperjuangkan haknya sehingga beliau ditangkap dan akhirya mati dibunuh.

4. Manusia berkuasa kerana harta dan kedudukan.
Misa Sagaraga berjaya memiliki harta secara paksa. Dirinya dipandang orang kerana harta.

5. Cinta sejati.
Asiah sangat mencintai Anas Samanda walaupun telah dipenjarakan.

6. Manusia yang lupa tanggungjawab.
Misa Sagaraga lupa tanggungjawab terhadap anaknya Laila Anurisa. Marga bertindak menyiksa Laila tanpa belas kasihan. Membiarkan anaknya dipelihara orang lain.

7. Konflik jiwa manusia.
Asiah Samiah mengalami konflik jiwa kerana dirinya dijodohkan dengan orang yang tidak dicintainya. Malah Asiah juga digambarkan setengah gila kerana sering mengingati anaknya yang sudah lama tidak ditemuinya. Marga pula terpaksa menghadapi gelagat manusia yang pelbagai ragam. Semasa kecil Marga menghadapi penindasan bersama ayahnya. Setelah dewasa beliau melihat nasib Anas Samanda pula yang terpaksa menghadapi lintah darat dan golongan yang berkuasa kerana harta. Malah Marga sendiri terpaksa meringkuk di penjara lantaran hadir dalam perhimpunan anjuran Anas Samanda. Akhir sekali Marga menghadapi golongan yang tersiksa jiwa raga seumpama Asiah Samiah. Marga menghadapi semua dugaan ini dengan tabah. 



Jika anda menjadi seorang yang kaya raya sebagaimana Misa Sagarga, cadangkan tindakan yang berkesan untuk membantu masyarakat di persekitaran anda.

Kewangan yang dimiliki boleh membantu masyarakat melalui tindakan berikut:
1. Menyediakan keperluan asas masyarakat termasuk keperluan tempat tinggal.
2. Menambah baik keperluan pendidikan masyarakat.
3. Membantu masyarakat dari sudut kewangan.
4. Memajukan keperluan ekonomi masyarakat.
5. Membaiki prasarana spritual dan keagamaan masyarakat.
6. Merancang dan menganjurkan program insaniah terhadap masyarakat.

16 comments:

Unknown said...

salam ckgu...sya x jelas la sama crita nie..boleh ckgu tlong jelaskan..nti sya kena bentangkan sama rakan2..harap ckgu dpt m'bantu..

Anja/TK said...

Draaa ini dtulis tanpa latar yang khusus. Boleh berlaku di mana-mana dan bila-bila masa. Penulisan akan sentiasa dikemaskini.Rajin-rajin menungunjunginya.

Unknown said...

ok...terima kasih..

sii sepEt .. said...

tiada pLot ceritanya kh?

Unknown said...

Assalamualaiku mohon share ye cikgu...:D
TERIMA KASIH AMAT BERMANFAAT BAGI KAMI...

Unknown said...

Kenapa watak dan perwatakan dia tak bnyak.saya nk hurai pon tak berani .takut tak di terimah oleh pemereksa -zatie

Unknown said...

Produk2 luar dikatakan oleh misa apadia

Wahida Nasir said...

Apa persamaan watak Anas Samanda dan Marga Muda? sebab soalan ni bnyak sangat keluar

ashh177 said...

umur marga berapa!

Unknown said...

Tdk pham o

Anonymous said...

Takde konflik ke?

Unknown said...

Cikgu teknik plot dya imbas kembali saja kh??

MUHAMMAD FARRIS said...

Mcm mana nk huraikan pengalaman pahit ayah marga muda..saya xberapa pasti teknik menjawab yg sebnar

Unknown said...

apakah persamaan Dan perbezaan watak marga muda Dan anas samanda?

Unknown said...

Cikgu,saya tak berapa faham pngorbanan anas samanda .

ashirahmohd said...

Latar belakang drama ?

922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...