tag:blogger.com,1999:blog-19532986929821052252024-03-12T17:29:00.237-07:00Kesusasteraan Melayu Komunikatif (922)Hargai Khazanah Sastera Melayu
Unknownnoreply@blogger.comBlogger110125tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-20917068448130007932020-09-15T00:02:00.000-07:002020-09-15T00:02:10.342-07:00922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah<p>Gambaran masyarakat dalam Drama</p><div style="text-align: left;">1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan</div><div style="text-align: left;">2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak</div><div style="text-align: left;">3. Masyarakat gemar mengejar keuntungan </div><div style="text-align: left;">4. Masyarakat yang bersimpati terhadap penderitaan orang lain.</div><div style="text-align: left;">5. Masyarakat yang suka mengamalkan budaya ampu</div><div style="text-align: left;">6. Wujudkan masyarakat yang ada semangat setiakawan.</div><div style="text-align: left;">7. Terdapat masyarakat yang rajin memberi nasihat.</div><div style="text-align: left;"><br /></div><div style="text-align: left;">Sila huraikan dan cari muka surat.</div><p><br /></p>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-37553990795610290902020-09-14T20:59:00.005-07:002020-09-14T20:59:51.568-07:00922/1 Bahagian C: Cerpen Melankoli di Atas Rumput<div style="text-align: left;">Persoalan<br />1. Persoalan kehidupan</div><div style="text-align: left;"><span><span> Hidup ini mempunyai peringkat dan tahapnya. Manusia akan melalui fasa kehidupan mereka</span></span></div><div style="text-align: left;"><span><span> mengikut suratan takdir Allah.</span></span></div><div style="text-align: left;"><span><span> Contohnya halaman 140 .Ada alam roh, alam rahim, alam nyata, alam kubur dan alam akhirat.</span> </span><br /></div><div style="text-align: left;"><span><br /></span></div><div style="text-align: left;"><br />2. Tentang alam kubur</div><div style="text-align: left;"><span> Semua umat Islam percaya wujudnya alam kubur. </span><br /></div><div style="text-align: left;"><span><span> Contoh halaman 139 menyatakan alam kubur itu sebagai alam barzakh. Jika amal di dunia baik maka</span><br /></span></div><div style="text-align: left;"><span><span><span> manusia akan selesa di dalam kuburdan begitulah jika sebaliknya.</span><br /></span></span></div><div style="text-align: left;"><br />3. Hidup hanya sementara</div><div style="text-align: left;"><span> Dunia adalah alam sementara sebelum pergi ke alam yang lebih kekal.</span><br /></div><div style="text-align: left;"><span><span> Contoh pada halaman 141. Apabila sampai masanya semua manusia akan mati dan akan dikuburkan.</span><br /></span></div><div style="text-align: left;"><br />4. Pengadilan selepas mati</div><div style="text-align: left;"><span> Agama Islam percaya bahawa manusia akan diadili selepas mati di hari akhirat kelak</span><br /></div><div style="text-align: left;"><span><span> Contohnya halaman 157.Perkara ini dilihat dari aspek dosa dan pahala manusia semasa hdup di dunia</span><br /></span></div><div style="text-align: left;"><span><span> </span><br /></span></div><div style="text-align: left;"><br />5. Penindasan terhadap umat Islam/manusia</div><div style="text-align: left;"><span> Penindasan berlaku menyebabkan ramai manusia menderita dan tersiksa.</span></div><div style="text-align: left;"><span><span> </span>Terdapat penindasan diseluruh dunia seperti oleh tentera Amerika, Israel dan di Thailand. Hlm 158</span><br /></div><p><br /></p>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-58222860250406844692020-03-03T17:12:00.001-08:002020-03-03T18:01:08.020-08:00922/2 A: Nilai Kemanusiaan berdasarkan Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur<h3>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "arial" , "helvetica" , sans-serif;">Bincangkan kemanusiaan encik Muhammad dalam konteks pembangunan insan.</span></div>
<span style="font-family: "arial" , "helvetica" , sans-serif;"><div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</span><span style="font-family: "arial" , "helvetica" , sans-serif;"><div style="text-align: justify;">
Konsep kemanusiaan :</div>
</span></h3>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "arial" , sans-serif; text-indent: -4.5pt;"><span style="mso-list: Ignore;">•<span style="font-family: "times new roman"; font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;"> </span></span></span><span style="font-family: "times new roman" , serif; text-indent: -4.5pt;">Nilai merujuk kepada sifat
ketinggian yang melibatkan pemikiran, agama, kemasyarakatan, dan sebagainya.</span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 4.5pt; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -4.5pt;">
<div style="text-align: justify;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-family: "arial" , sans-serif; mso-fareast-font-family: Arial;"><span style="mso-list: Ignore;">•<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span></span><!--[endif]--><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Kemanusiaan merujuk kepada perihal
manusia atau sifat-sifat manusia<o:p></o:p></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 4.5pt; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -4.5pt;">
<div style="text-align: justify;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-family: "arial" , sans-serif; mso-fareast-font-family: Arial;"><span style="mso-list: Ignore;">•<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span></span><!--[endif]--><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Nilai kemanusiaan merujuk kepada
sifat ketinggian kualiti/mutu/taraf tertentu yang berkaitan dengan
perihal/sifat manusia<o:p></o:p></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 4.5pt; mso-add-space: auto; mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -4.5pt;">
<div style="text-align: justify;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-family: "arial" , sans-serif; mso-fareast-font-family: Arial;"><span style="mso-list: Ignore;">•<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span></span><!--[endif]--><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Manusia seharusnya mengamalkan
nilai simpati, prihatin, sayang, cinta, sikap ingin menolong, pemurah, ambil
berat, tolak ansur dan ikhlas.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span><o:p></o:p></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 4.5pt; mso-add-space: auto; text-indent: -4.5pt;">
<br />
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9pt; text-indent: -9pt;">
<b><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif;">Catatan: </span></b><br />
<span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif;">Untuk membincangkan tentang nilai kemanusiaan perlulah mencari fakta yang sesuai.</span><br />
<span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif;">Amalan nilai kemanusiaan perlu melibatkan insan lain.</span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9pt; text-align: justify; text-indent: -9pt;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal;">
<div style="text-align: center;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Senarai Nilai
Kemanusiaan </span></b><b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-family: "times new roman" , serif;">encik Muhammad.</span></b></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Prihatin <i>(hlm. 8 SBDKL)</i><o:p></o:p></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Pemurah <i>(hlm. 150 SBDKL)</i><o:p></o:p></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Bertimbang
rasa <i>(hlm. 327 SBDKL)</i><o:p></o:p></span></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Bertanggungjawab <i>(hlm 335 SBDKL)</i></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; text-indent: -9pt;">-Sabar <i>(hlm 264 SBDKL)</i></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Kasih
sayang <i>(hlm. 9 SBDKL)</i><o:p></o:p></span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Pemaaf<o:p></o:p></span></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;">-Bersopan</span></div>
</div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="line-height: normal; margin-left: 9.0pt; mso-add-space: auto; text-indent: -9.0pt;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; text-indent: -9pt;"><b>Perbincangan 1: </b></span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; text-indent: -9pt;"><b>Encik Muhammad digambarkan seorang yang <span style="color: orange;">pemurah.</span></b></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; text-indent: -9pt;">Sifat pemurah boleh di amalkan seandainya seseorang itu sering memberi sedekah dan sumbangan kepada pihak lain. Seorang yang pemurah digambarkan mempunyai sifat yang mulia dan <b>ikhlas </b>terhadap orang lain.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; text-indent: -9pt;">Contohnya dapat dilihat ketika encik Muhammad memberi sumbangan kepada kenduri perkahwinan antara Gayah dan Sudin. </span><br />
<span style="font-family: Times, Times New Roman, serif;">Sebaliknya jika pemurah ini tidak ada dalam diri, seseorang itu mungkin cenderung untuk menjadi <b>tamak</b>.</span></div>
Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-74323917654868614172020-02-18T19:54:00.005-08:002020-02-18T22:19:33.998-08:00922/2 A: Pembangunan Insan Sejarah Melayu : Jati Diri1.3 Jati Diri<br />
<br />
<br />
Bincangkan jati diri Tun Fatimah berdasarkan Sejarah Melayu<br />
<br />
<br />
Konsep: Keperibadian unik, utuh dan istimewa dari segi adat, bahasa, budaya dan agama yang menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang individu atau bangsa<br />
<br />
Latar belakang Tun Fatimah: Anak Bendahara Seri Maharaja, memiliki raut wajah cantik, berkahwin dengan Tun Ali, Kemudian menjadi permaisuri raja Melaka iaitu isteri Sultan Mahmud Syah.<br />
<br />
Lima Isi: Tabah, berwawasan, setia, berprinsip dan penyayang.<br />
<br />
<b>Perbincangan</b><b> 1</b>: Seorang yang tabah menghadapi dugaan hidup<br />
<b>Maksud:</b> Sangat sabar ketika menghadapi cabaran dalam hidup.<br />
<b>Pembangunan Insan:</b> Sifat sabar ini mampu menjadikan insan redha dengan ketentutan takdir Ilahi<br />
<b>Contoh:</b> Ketika hukuman bunuh terhadap ayahanda, suami dan adiknya, Tun Fatimah sangat tabah walaupun terpaksa bersedih hati.<br />
<b>Kontra perbincangan:</b> Jika seseorang itu tidak tabah mungkin individu itu akan menghadapi masalah seperti tekanan perasaan, murung dan kecewa.<br />
<br />
<br />
Teruskan perbincangan.................<br />
<br />
<b>Perbincangan 2: </b><br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 3:</b><br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 4:</b><br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 5: </b><br />
<b><br /></b>
Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-90377163129404481772020-02-17T22:55:00.004-08:002020-02-18T22:21:22.881-08:00922/2 A:Pembangunan Insan SBDKL1.0 Pembangunan Insan SBDKL<br />
<br />
Konsep Pembangunan Insan:<br />
<br />
Konsep Kehidupan Beragama: Merujuk kepada perihal hidup yang mematuhi ajaran agama. Orang yang hidup bergama akan taat kepada agama dan rajin beribadat.<br />
<br />
Contoh Watak seperti Lebai Maarup dan Encik Muhammad<br />
..............................................................................................<br />
<br />
Soalan Perbincangan.<br />
<br />
Lebai Maarup sentiasa hidup mengamalkan keagamaan atau hidup berlandaskan amalan keagamaan. Bincangkan berdasarkan SBDKL<br />
<br />
<b>Perbincangan 1: Lebai Maarup seorang yang rajin mengamalkan solat.</b><br />
<br />
<b>Konsep</b>: Solat atau sembahyang adalah amalan agama Islam yang wajib dilakukan lima kali sehari semalam. Lebih baik dilakukan secara berjemaah. Boleh ditambah dengan amalan sembahyang sunat.<br />
<b>Pembangunan Insan</b>: Insan yang rajin solat akan lebih taat dan terhindar daripada melakukan amalan yang tidak baik seperti melakukan maksiat atau berbuat dosa.<br />
<b>Contoh</b>: Lebai Maarup sentiasa melakukan solat berjemaah bersama Imam Saad, Tuk Empat Dahlan dan penduduk Kampung di surau.<br />
<b>Kontra/Perbincangan</b>: Jika seseorang tidak melakukan amal agama seperti solat mungkin dia akan menjadi insan yang lemah iman dan selalu ingkar perintah agama. Hidupnya akan menjadi tidak tenang dan penuh dosa.<br />
<br />
Sambung lain-lain isi berikut:<br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 2: Lebai Maarup beramal dengan mewakafkan tanah/bersedekah</b><br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 3: Beliau juga rajin berdakwah</b><br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 4: Beliau menuntut ilmu agama.</b><br />
<b><br /></b>
<b>Perbincangan 5: Beliau mengajar ilmu agama.</b>Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-87969706608715032052019-05-13T21:14:00.001-07:002019-05-13T21:29:48.046-07:00922/1 B: Ciri Karya Epik dan Kehebatan Hang Tuah<div style="text-align: justify;">
Karya Epik atau Kepahlawanan mempunyai ciri-ciri tertentu yang boleh kita kenali. Antaranya ialah:</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Watak yang ramai.</div>
<div style="text-align: justify;">
Watak yang ramai biasanya membantu watak utama untuk beraksi dan berkomunikasi. Contohnya ada watak pahlawan Jawa untuk berlawan dengan Hang Tuah seperti Taming Sari.Tujuannya supaya Hang Tuah dapat berinteraksi dengan ramai orang dan menunjukkan kepetahnnya berkata-kata serta beraksi sebagai wira.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
2. Katar tempat yang luas -</div>
<div style="text-align: justify;">
Meliputi banyak kawasan seperti Majapahit, China, Benua Keling. Tujuannya supaya Hang Tuah dapat mengembara dan menunjukkan keperwiraannya berbanding pahlawan negara luar.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
3. Penulisan bersifat objektif iaitu tidak menyebelahi mana-mana pihak.</div>
<div style="text-align: justify;">
Biasanya penceritaan demasukkan unsur pemerian dan dialog serta monolog. Penggunaan bahasa yang mudah dan sesuai dengan zaman penceritaan iaitu tradisional. Tujuan penulisan cerita ini untuk menunjukkan bahawa dalam kalangan masyarakat Melayu terdapatnya kisah epik yang boleh dijadikan kebanggaan bangsa.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
4. Terdapat unsur luar biasa atau supernatural-</div>
<div style="text-align: justify;">
Aspek luarbiasa ini akan dikemukakan sebagai membantu kebolehan watak sedia ada. Anataranya adalah seperti ubat hikmat, bijih benih ajaib (rujuk petikan). Tujuannya adalah supaya watak epik kelihatan lebih menyerlah dan unggul.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
5. Tertumpu kepada seorang watak wira yang menjadi tokoh bangsa.</div>
<div style="text-align: justify;">
Sesuai dengan sifat cerita epik seperti lain-lain negara, maka tumpuan adalah terhadap tokoh epik melayu iaitu Hang Tuah. Tokoh digambarkan begitu ideal dan tidak pernah kalah dalam pertempuran. Tujunnya supaya watak epik kelihatan hebat di mata pembaca dan khalayak.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
7. Watak wira mempunyai sifat yang luarbiasa.</div>
<div style="text-align: justify;">
Watak Hang Tuah itu sendiri luarbiasa sehingga digelar pahlawan atau wira. Antaranya seperti mempunyai ilmu firasat dan kegagahan melawan musuh seorang diri. Hal ini penting kerana Hang Tuah perlu ditonjolkan sebagai manusia hebat yang mewakili sekelompok bangsa iaitu Melayu.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kehebatan Hang Tuah.</div>
<div style="text-align: justify;">
1. Boleh berbahasa Nagaram.</div>
<div style="text-align: justify;">
2. Mampu menyediakan ubat mandul.</div>
<div style="text-align: justify;">
3, Ada ilmu Firasat.</div>
<div style="text-align: justify;">
4. Mengalahkan Taming Sari</div>
<div style="text-align: justify;">
5. Menyelamatkan maruah Nala Sang Guna</div>
<div style="text-align: justify;">
6. Berani menunggang kuda Teji</div>
<div style="text-align: justify;">
7. Kehebatan menanam pokok ajaib</div>
<div style="text-align: justify;">
8. Dapat melihat Maharaja China</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-87148689843257787292019-05-07T19:40:00.000-07:002019-05-13T20:42:30.722-07:00922/1 A: Gambaran Masyarakat dalam Pantun Budi<br />
Pengenalan Tentang Pantun<br />
<br />
1.0 Pantun tersebut adalah pantun budi.<br />
<br />
<br />
2.0 Pantun dijeniskan kepada tiga aspek/perkara<br />
2.1 Khalayak - Ditujukan kepada golongan dewasa<br />
2.2 Bentuk - Pantun empat kerat<br />
2.3 Tema - bertemakan tentang budi<br />
<br />
3. 0Klasifikasi pantun berdasarkan tema . Terdapat lebih sepuluh tema telah diklasifikasikan.<br />
3.1 Pantun Budi<br />
3.2 Pantun Nasihat<br />
3.3 Pantun Kasih sayang<br />
3.4 Pantun Agama<br />
3.5 Pantun Kepahlawanan<br />
3.6 Pantun Teka teki<br />
3.7 Pantun Kanak-kanal<br />
3.8 dll<br />
<br />
4.0 Fungsi Pantun<br />
4.1 Komunikasi<br />
4.2 Hiburan<br />
4.3 Pendidikan<br />
4.4 Menguji ketajaman akal<br />
4.5 Memberi gambaran terhadap masyarakat<br />
dll<br />
<br />
<br />
Gambaran Masyarakat<br />
1. Terdapat masyarakat pelayar/pedagang<br />
2. Menggambarkan keindahan alam kepulauan Melayu atau latar tempat<br />
3. Menggambarkan aktiviti masyarakat dalam ekonomi iaitu pertanian<br />
4. Menunjukkan kebolehan masyarakat membina pengangkutan laut.<br />
5. Menunjukkan bukti masyarakat mempunyai ilmu tentang laut, bulan bintang dan alam yang luas.<br />
6. Terdapat masyarakat yang menjadikan emas sebagai ukuran kekayaan<br />
7. Terdapat masyarakat yang mengamalkan berhutang<br />
8. Terdapat masyarakat yang suka berbudi<br />
9. Terdapat masyarakat yang menghargai budi atau mengenang budi.<br />
<br />Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-48571912274975146252018-12-11T03:33:00.001-08:002019-05-13T20:42:14.890-07:00922/3 C: Unsur Sastera Dalam Multimedia Yang Menggunakan Bahan Sastera<div style="text-align: justify;">
Unsur sastera boleh dikaitkan kepada apa juga perkara yang menjadi asas kajian sastera. Unsur tersebut meliputi watak, perwatakan, tema/pemikiran, persoalan, gaya bahasa, latar, plot, teknik penulisan dan lain-lain lagi. Tegasnya membuat multimedia yang menggunakan bahan sastera seperti puisi dan prosa memerlukan penyampaian yang berteraskan unsur sastera. Tanpa unsur sastera mungkin multimedia yang dihasilkan tidak akan membezakan outputnya dengan pelbagai multimedia lain yang sedia ada dipelajari dan dihasilkan. Oleh itu setiap elemen multimedia yang akan diterapkan perlu memberi penekanan kepada unsur sastera ini agar dapat menghasilkan output yang berbeza dengan multimedia lain.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br />
<br />
Salah satu contoh ialah ketika ingin menggunakan syair sebagai bahan multimedia. Beberapa unsur sastera perlu diambil perhatian ketika mempersembahkan teks, grafik, animasi dan audio visual<br />
<br />
Teks - Memasukkan bait syair dalam paparan<br />
Grafik - Memasukkan gambar statik berkaitan latar tempat, latas masa dan watak.<br />
Animasi - Menganimasikan teks petikan syair atau gambar latar tempat<br />
Audio visual - Merakamkan alunan syair mengikut bait-bait teks yang dipaparkan<br />
<br />
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-22881613221746931702018-05-27T17:50:00.002-07:002018-05-27T20:09:52.348-07:00Salam Ramadhan 2018<div style="text-align: justify;">
Salam Ramadhan 2018. Lama tak update blog ini. Kepada pelajar baru Kesusasteraan Melayu Komunikatif. Laman ini pada mulanya hanyalah untuk berita-berita kegiatan saya memancing. Namun saya manfaatkan untuk para pelajar saya untuk memancing ilmu Kesusasteraan Melayu Komunikatif pula. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Ambillah manfaat ilmunya jika ada. Namun jika ada salah dan silapnya. Rujuklah kepada guru anda agar anda pasti tentang ilmu yang anda baca itu yang benar. Ilmu anda perlu ditambah melalui pembacaan ilmiah dan jangan terlalu bergantung kepada bolggers sahaja. Seterusnya konsep berguru hendaklah melalui proses pembelajaran formal di dalam kelas. Tanyalah kepada guru anda ketika pembelajaran di dalam kelas atau kuliah.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-27248530883653580362017-06-13T17:56:00.000-07:002019-05-13T20:43:58.694-07:00922/3 A:Mencipta Pantun 4 Kerat<div style="text-align: justify;">
Pantun 4 kerat dikenali sebagai pantun yang mempunyai 4 baris dalam satu rangkap. Anda perlu mengenali dahulu ciri-ciri pantun tersebut sebelum menciptanya. Cuba baca sebanyak mungkin contoh-contoh pantun yang telah dibukukan. Lihat cara penulisannya, pemilihan kata dan bentuknya. Anda akan lebih kreatif memilih kata-kata puitis apabila semakin banyak membaca contoh pantun di pasaran. Katakan anda diminta menulis lima rangkap pantun 4 kerat bertemakan kasih sayang kepada keluarga. Tindakan pertama yang perlu lakukan ialah menentukan lima mesej utama yang hendak anda lakukan pada setiap rangkap. Contoh:</div>
<div style="text-align: justify;">
1. Menghargai kasih sayang</div>
<div style="text-align: justify;">
2. Sayang kepada ibu</div>
<div style="text-align: justify;">
3. Sayang kepada bapa.</div>
<div style="text-align: justify;">
4. Kasih ibu</div>
<div style="text-align: justify;">
5. Bahagia kerana disayangi.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Langkah 1</div>
<div style="text-align: justify;">
Setelah menentukan mesejnya yang selaras dengan tema yang diminta, anda perlu menulis dua baris maksud puisi dahulu. Abaikan pembayang maksud puisi. Biarkan dua baris yang awal kosong. Pastikan setiap baris maksud puisi mesti mengandungi 4-5 patah perkataan dengan sukukata antara 8-12 suku kata. Rima akhir yang yang baik adalah a/b. Contoh:</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
-------------------------------------------,</div>
<div style="text-align: justify;">
--------------------------------------------;</div>
<div style="text-align: justify;">
Biarlah hidup tak punya harta,</div>
<div style="text-align: justify;">
Kasih tak mungkin dijual beli,</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Langkah 2</div>
<div style="text-align: justify;">
Setelah puas hati dengan baris ayat yang telah diciptakan, barulah anda memikirkan tentang aspek pembayang maksud pantun. Pembayang maksud pantun biasa berkaitan langsung dengan aspek maksud. Anda boleh memasukkan apa sahaja perkara seperti alam sekitar, binatang dan peristiwa tertentu. Pastikan rima akhir anda wujud a/b yang menyamai rima maksud pantun di bawahnya. Dengan rima "ta" dan "li", cuba pilih kata yang hampir sama dengannya. Contoh:</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Perkataan kota, kita, beta, berkata dan lain-lain bagi baris pertama.</div>
<div style="text-align: justify;">
Perkataan tali, barli, kali, Bali, keli, beli dan lain-lain bagi baris kedua.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Bina ayat bagi pembayang:</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Pagi hari pergi ke kota,</div>
<div style="text-align: justify;">
Pulang membawa seikat tali;</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Langkah 3</div>
<div style="text-align: justify;">
Gabungkan pembayang dengan maksud pantun.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Pagi hari pergi ke kota,</div>
<div style="text-align: justify;">
Pulang membawa seikat tali;</div>
<div>
<div style="text-align: justify;">
Biarlah hidup tak punya harta,</div>
<div style="text-align: justify;">
Kasih tak mungkin dijual beli.</div>
</div>
<div>
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Ulang langkah 1,2 dan 3 untuk mencipta pantun seterusnya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Selamat mencuba.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-36625135388212232002016-08-04T20:52:00.001-07:002016-08-04T21:34:13.056-07:00922/1 Bahagian C: . Anas samanda seorang yang idealis. Setujukah anda.<div style="text-align: justify;">
Kemungkinan jawapan jika kita bersetuju dengan pernyataan:<br />
<br />
Pemikiran ideal adalah satu keinginan tinggi yang ingin dicapai oleh seseorang individu. Malah kadang-kadang keinginan itu perlu diperolehi selengkap mungkin tanpa melihat realiti sebenar samada keinginan itu mampu dicapai atau tidak. Pihak yang berfikiran seperti itu biasanya sangat yakin tentang hak, akan sanggup berjuang dan pada masa yang sama mempunyai pengikut setia yang menyokong perjuangannya. Hal ini, sebagaimana yang telah dilakukan oleh Anas Samanda dalam drama Asiah Samiah.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Mendapatkan hak milik merupakan satu kebenaran. </div>
<div style="text-align: justify;">
Beliau yakin usahanya tidak menyalahi undang-undang dan patut berbuat demikian. Beliau dan keluarga telah mengusahakan tanah dan mendudukinya setelah sekian lama iaitu selama 50 tahun. Sepatutnya hak milikan tanah diberikan kepada pengusahnya dan bukan diberi kepada orang lain yang tidak pernah mengusahkan tanah itu. Secara ideal sepatutnya undang-undang akan menyebelahi beliau dan penyokongnya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
2. Beliau yakin terhadap pengorbanannya itu sesuatu yang sangat mulia.</div>
<div style="text-align: justify;">
Niat Anas sangat murni dan ideal. Sepatutnya Anas diletakkan sebagai golongan yang disanjung tinggi. Apa yang dilakukan bukan sahaja untuk kepentingan diri dan keluarga malah untuk orang ramaiadalah sangat ideal. Keyakinan beliau terhadap perjuangan ini membuatkan beliau tidak berganjak dari pendiriannya untuk terus berjuang. Beliau yakin akan mendapat balasan baik hasil dari niat murninya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
3. Merasakan dirinya bebas untuk berjuang.</div>
<div style="text-align: justify;">
Perjuangan kebebasan adalah sesuatu yang universal. Setiap individu patut diberi kebebasan untuk menyatakan pendiriannya. Beliau merasakan tindakannya tidak melampaui undang-undang negara. Malah beliau sanggup menganjurkan perhimpunan untuk menentang pihak yang berkenaan. Beliau merasakan secara ideal dirinya bebas memilih tindakan mengikut kehendaknya. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
4. Merasakan masyarakat perlu menyokong usaha beliau.<br />
Oleh kerana merasakan berjuangan beliau betul, maka seharusnya orang ramai menyokong perjuangannya. Malah beliau yakin secara idealnya bahawa pengikutnya akan terus bersamanya demi mencapai matlamat perjuangan. Namun Marga tidak dapat menyokong usaha Anas kerana sentiasa berpandangan rasional dan berpijak di bumi nyata.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
5. Pihak yang berkuasa yang dianggap kejam patut ditentang.</div>
<div style="text-align: justify;">
Perbuatan mengambil alih tanah secara tidak adil itu patut ditentang oleh Anas dan pengikutnya. Perbuatan mereka dianggap zalim dan tidak berperi kemanusiaan. Anas dan pengikut melaungkan kata-kata semangat ketika berhimpun. Namun kata-kata tidak mampu melawan kuasa dan wang ringgit. Kemenangan secara idealnya sepatutnya perpihak kepada orang yang tertindas namun apa yang terjadi adalah sebaliknya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
6. Perjuangannya adalah demi maruah diri, keluarga dan masyarakat.</div>
<div style="text-align: justify;">
Jika menang berjuang adalah sesuatu kemenangan moral dan jika sebaliknya akan menyebabkan maruah diri, keluarga dan masyarakat dianggap telah jatuh pada taraf hina. Oleh itu Anas perlu berkorban demi maruah dan perkara tersebut sangat bernilai tinggi. Secara ideal Anas berfikiran bahawa maruah itu wajib dipertahankan sekalipun terpaksa mengorbankan diri.<br />
<br />
Kesimpulannya, Anas dianggap seorang yang bercita-cita tinggi. Namun cita dan perjuangannya tidak kesampaian. Sepatutnya beliau harus berpijak di bumi yang nyata dan akur dengan cadangan pihak yang lebih berkuasa di tempat beliau. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<br />Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-8945244533557189532016-08-03T20:53:00.000-07:002016-08-03T20:53:16.486-07:00922/1 Watak dan Perwatakan Drama Asiah Samiah<div style="text-align: justify;">
<b>Watak dan Perwatakan</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Asiah Samiah</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Seorang anak tunggal yang dilahirkan oleh pasangan Tuan Setiawan Tanjung dan Puan Suari Alimin. Hidup penuh kasih sayang. Rupa paras yang cantik, berbudi bahasa dan patuh kepada orang tua.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>1. Penyayang</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Menyayangi orang lain sehingga sanggup mengorbankan dirinya. Beliau sangat sayang kepada ibu bapa dengan mengikuti segala kehendak orang tuanya. Beliau juga sangat sayang kepada Anas Samanda sekalipun Anas lebih mementingkan perjuangannya. </b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>2. Seorang yang taat dan patuh.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Beliau sangat patuh kepada kemahuan orang tuanya. Ini terbukti apabila dia ditentukan jodohnya dengan Misa Sagaraga. Walaupun pada hakikatnya dia tidak mencintai Misa Sagaraga dan dia lebih kasih kepada Anas Samanda.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>3. Sanggup berkorban.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Rela melakukan apa sahaja demi kebahagiaan dan kemahuan orang lain. Walau cintanya tetap kepada Anas samanda, Asiah sanggup mengorbankan cintanya demi kemahuan kedua orang tuanya. Pengorbanannya telah mengakibatkan hidupnya musnah dan tersiksa. Beliau telah menjadi tidak siuman dan akhirnya meninggal dunia.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>4. Seorang yang berpengetahuan.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Beliau telah mendapat pendidikan awal di alam persekolahan. Ibu bapanya telah menghantar beliau ke sekolah. Kebolehannya terbukti apabila beliau mampu mengungkapkan kata-kata puitis dalam lagu dan puisinya sekalipun dalam keadaan tidak siuman. </b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>5. Tidak siuman.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Pada awalnya beliau begitu ceria dan bijaksana. Namun fikirannya telah terganggu kerana tekanan perasaan dalam hidupnya.</b></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-29356075341565200002016-04-05T18:14:00.001-07:002016-04-05T19:25:40.810-07:00922/2 - Kegiatan Ekonomi Tradisional.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br />
3.2 Ekonomi<br />
3.2/1 Pertanian<br />
3.2.2 Usahawan<br />
3.2.3 Perdagangan<br />
<br />
Calon seharusnya dapat:<br />
<br />
mengenal pasti bidang ekonomi yang menyumbang kepada pembangunan negara.<br />
<br />
--------------------------------------------------------------------------------------------------<br />
<br />
<h3>
Pensejarahan Ekonomi</h3>
<br />
<div style="text-align: justify;">
Haron Daud (1989), ekonomi merupakan segala kegiatan atas pekerjaan yang dijalankan oleh setiap anggota masyarakat untuk mendapatkan hasil bagi keperluan hidup mereka sama ada dalam bentuk makanan atau barangan lain. Sehubungan dengan itu Sejarah Melayu agak banyak menyentuh hal yang tersebut yang dilaksanakan oleh masyarakat Melayu tradisional terutama yang dijalankan oleh golongan pemerintah </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<h4>
Kegiatan Ekonomi Sara Diri</h4>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Secara ringkasnya boleh dinyatakan bahawa kegiatan ekonomi sara diri dilihat dari aspek berikut:</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Kegiatan pertanian</div>
<div style="text-align: justify;">
Boleh merujuk kepada kegiatan pertanian di Bukit Siguntang dimana Wan Empuk dan Wan Malini menanam padi huma. Peristiwa yang dikaitkan dengan tempat tersebut adalah ketika turunnya tiga orang anak keturunan Raja Suran di Bukit Siguntang (hlm. 21). Dapatan lain daripada buku tersebut dapat dilihat ketika di Singapura iaitu dalam peristiwa Badang yang asalnya seorang hamba telah menjadi kuat kerana makan muntah hantu. Badang telah berkhidmat membersihkan kebun tuannya dengan kekuatannya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
2. Kegiatan menangkap ikan (nelayan).</div>
<div style="text-align: justify;">
Kisah di Semundra Pasai dimana Merah Silu menahan lukah. Lukahnya telah dimasuki cacing gelang-gelang. Cacing tersebut telah direbus namun cacing tersebut bertukar menjadi emas. Bukti ini menunjukkan bahawa kegiatan meningkap ikan merupakan salah satu kegiatan ekonomi.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Di Singapura pula Badang juga dicerikatakan bekerja menahan lukah untuk menangkap ikan. Namun hasil tangkapannya telah dimakan oleh hantu. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Sementara itu di Melaka, diceritakan tentang Raja Kasim yang bekerja sebagai pengail ikan dan menjual kan kepada pedagang (hlm 218)</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
3. Memburu dan menangkap binatang.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kegiatan memburu dan menangkap binatang adalah kegemaran raja dan pembesar. Golongan masayarakat biasa pula menjadikannya sebagai aktiviti sampingan untuk mendapatkan makanan. antaranya adalah menangkap pelanduk, kancil, rusa, ayam hutan, seladang untuk dimakan. Sementara gajah pula digunakan sebagai kenaikan. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Ketika pembukaan Melaka diceritakan bahawa raja dan pengikut sedang memburu binatang dengan menggunakan dua ekor anjing. Namun anjing tersebut telah dikalahkan oleh pelanduk putih.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
4. Memungut hasil hutan.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kegiatan mencari hasil hutan ini adalah seperti mencari rotan, damar dan getah jelutung.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<h4>
Persejarahan Ekonomi Perdagangan.</h4>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-12523785070262607152016-01-08T05:21:00.002-08:002016-01-08T05:21:54.811-08:00922/2 Mengharungi Penggal ke dua<div style="text-align: justify;">
Para pelajar dingatkan supaya memiliki naskhah teks Sejarah Melayu dan Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur. Pastikan anda membaca buku teks tersebut. Tiada jalan mudah melainkan anda membacanya. Mana mungkin anda menang perang jika ke medan tempur tanpa senjata. </div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-730245676202817622015-03-24T22:13:00.001-07:002016-04-05T19:27:11.756-07:00922/2 C : Pembangunan ekonomi Melaka dalam Sulalatus Salatin bergantung kepada kegiatan dagang<div style="text-align: justify;">
Kegiatan dagang adalah meliputi semua kegiatan perniagaan dan bantuan perniagaan. Ia meliputi aktiviti jual beli, eksport import dan bantuan perniagaan seperti pelabuhan dan pertukaran nilai termasuk emas dan perak. Mungkin kegiatan dagang dahulu tidak terlalu sistematik berbanding sekarang, namun Melaka diceritakan telah menjalankan kegiatan dagang dengan aktif dan mampu menarik ramai pedagang untuk berniaga.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kedudukan Melaka yang strategik menjadikan Melaka masyhur dan disebut sebagai negeri di bawah angin. Melaka menjadi pusat pertemuan segala dagang. Ramai yang mengenali Melaka dengan panggilan Malakat. Orang Arab datang berdagang sambil menyebarkan agama Islam. Lalu raja Melaka memeluk Islam dan menukar galaran raja menjadi Sultan. Bagi orang China pula, mereka juga datang berdagang kerana ingin bertukar barangan dari pedagang negara lain. Manakala Portugis pula sangat iri hati kepada Melaka dan sanggup memerangi Melaka dan menakluknya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Dalam pemerintahan sultan Alaudin Riayat Syah, wujud penceritaan tentang premis kedai yang sentiasa dicerobohi oleh pencuri yang sangat ramai sehingga pemilik kedai kerugian dan tidak berani berniaga. Apabila undang-undang dikuat kuasakan oleh Temenggung Tun Mutahir, kedai-kedai kembali menjalankan urus niaga dengan aman. Melaka semakin majulah Melaka apabila suasana negeri aman dan kegiatan dagang dapat dijalankan. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Pada satu ketika sultan Melaka telah meminta supaya dibelikan kain dari benua Keling. Barangan tersebut terdiri dari 40 jenis kain. Setiap jenis kain mengandungi 40 jenis corak dan setiap corak mengandungi 40 jenis warna. Pihak yang diminta menguruskan pembelian ini ialah Hang Nadim. Namun misi ini kurang berjaya kerana kapal dagang yang membawa kain telah dipukul ribut dan menghanytkan sebahagian besar kain yang beli. Namun peristiwa ini telah membuktikan bahawa Melaka telah melakukan kegiatan import sesama negara yang mereka kunjungi. Kegiatan ini tentunya mampu membangunkan Melaka dari sudut memenuhi keperluan penduduk setempat. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Melupakan perangai buruk Nina Sura Dewana yang telah melakukan rasuah, didapati dirinya adalah pegawai besar yang berjawatan penghulu urusan dagang. Beliau bertugas menjaga urusan pedangang dan mengutip hasil bagi pelabuhan di Melaka. Sebarang masalah dagang perlu dirujuk kepada beliau sebagaimana urusan Raja Mendaliar ketika berdakwa dengan dirinya. Namun kuasa lebih besar tentunya di tangan Bendahara Melaka pada masa itu iaitu Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir. Jika para pegawai di Melaka menjalankan tugas dengan baik,tentunya Melaka akan semakin maju dan begitulah yang terjadi jika sebaliknya.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-42861077620045567282015-03-02T06:16:00.001-08:002015-03-02T06:16:18.461-08:00922/2 Budaya Masyarakat Kampung dalam SBDKL<div style="text-align: justify;">
- Kerjasama</div>
<div style="text-align: justify;">
Mereka sentiasa bekerjasama dalam menjayakan program kampung. Ini dapat dilihat melalui aktiviti masyarakat ketika menyambut kedatangan baginda Sultan. Masyarakat kampung telah menjalankan aktiviti gotong royong demi menjayakan program perlantikan orang kaya yang baharu.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
-Berbincang</div>
<div style="text-align: justify;">
Ahli masyarakat Kampung Tualang telah mengadakan perbincangan dengan cara mengadakan mesyuarat dan perjumpaan. Perbincangan dilakukan secara mesyuarat demi mencapai kesepakatan dalam membuat keputusan. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
-Bertegur sapa</div>
<div style="text-align: justify;">
Masyarakat dalam SBDKL sangat mementingkan kemesraan antara satu sama lain. Apabila berjumpa sesama ahli masayarakat, mereka akan saling bertanya khabar. Sebarang perkara yang memerlukan teguran, mereka akan saling menasihati antara satu sama lain. Pak Salim telah memberi nasihat kepada Sudin agar balik ke rumah untuk berjumpa kedua ibu bapaya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
-Tolong menolong</div>
<div style="text-align: justify;">
Budaya ini diamalkan apabila mendapati ada rakan atau ahli masyarakat yang memerlukan bantuan. Misalnya ketika rakan Sudin menghadapi masalah kewangan, Sudin telah berusaha untuk membantu rakanya itu. </div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-56245935911206236712014-11-12T04:02:00.000-08:002017-06-13T17:59:22.504-07:00922/1 C: Misa Sagaraga antagonis.....<div style="text-align: justify;">
Anda boleh mengatakan dirinya antagonis jika mampu membuktikannya. Benarkah Misa Sagaraga seorang yang zalim. Sejauhmana kezalimannya. Merampas hak orang lain itu mungkin zalim namun jika ada bukti dirinya pernah membunuh orang lain tanpa hak, tentu kezalimannya lebih terserlah. Anas Samanda mati kerana rancangannya ke?</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Apa lagi dalil yang menunjukkan beliau jahat dan negatif. Mungkin kita boleh mengatakan dirinya bersikap mementingkan diri. Jika dia mementingkan diri apa hujahan yang paling kukuh untuk mengatakan beliau bersikap begitu. Ya mungkin sikap mementingkan dirinya terserlah ketika hendak memiliki Asiah Samiah. Tanpa mementingkan perasaan orang lain, Misa Sagaraga tetap ingin menjadi menantu Tuan Setiawan Tanjung kerana bakal mertuanya banyak harta dan akan menjadi miliknya.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Mungkin belum cukup buruk perangainya jika setakat itu hujah kita. Ya ... mungkin tamak salah satu daripada sifatnya. Mengapa dia tamak... Wah merampas tanah tanpa belas bukan tamak, Tidak, itu mungkin sifat zalim. Tamak boleh dilihat dari sikapnya ingin memiliki segalanya dan menghalang orang lain dari memiliki. Tidak kira samada citanya untuk harta atau lainnya...sila buktikan.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Lagi...apa antagonisnya. Cuba lihat cara hidupnya ketika mengumpul harta perniagaan. Misa tidak memikirkan halal haram. Segala jenis harga ingin dimiliki oleh beliau.. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Sekadar membuka minda....jika ingin menghujah, kita perlu ada bukti kukuh dan tepat, Sepatutnya Misa tidak begitu. Jika Misa jadi orang kaya yang pemurah alangkah bagusnya. Jika Misa jadi penyayang kepada perempuan alangkah manisnya. Jika Misa menjaga kebajikan orang lain tentu mulia. Jika Misa berniaga dan kumpul kekayaan cara baik tentu akan disanjung.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-52372645113869142042014-09-21T14:03:00.003-07:002017-06-13T18:01:24.975-07:00Maksud Mitos Secekak Kertas Tisu<div style="text-align: justify;">
Tidak usah risau dengan maksud secekak kertas tisu. Andainya kita masih ragu tentang erti secekak kertas tisu. Lalu apa perkara pun yang kita bincang samada tentang tema, persoalan, latar, plot, teknik penulisan maupun gaya bahasa, maka kita sebut sahaja Secekak Kertas Tisu. Penyebutan ini adalah menyelamatkan diri daripada sebarang pertikaian terhadap erti yang tidak pasti itu. Penulis cerpen ini percaya bahawa khalayak dan pembaca boleh memberi erti yang bebas terhadap apa jua perkara berkaitan isi penulisan ini. Namun apa yang hendak diperkatakan perlu ada asas yang kuat dan mempunyai batasan tertentu supaya pemikiran dan pendapat tidak tersasar jauh. Penulis tentunya menyerahkan kepada pembaca untuk membuat sebarang tafsiran dan tanggapan. Oleh itu sebarang tulisan yang memberi maksud tertentu terhadap SKT itu adalah tanggapan dan tafsiran penulis tersebut dan tidak boleh dijadikan anutan yang hakiki. Mereka juga mempunyai hak untuk memberi tafsiran masing-masing.</div>
<br />
<span style="font-size: large;">Selamat berdiskusi..............</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;">
<span style="color: #333333; font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 14.0pt;">Bincangkan
watak "dia" dalam cerpen mitos secekak kertas tisu.</span><span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 14.0pt;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 13.05pt; margin-bottom: 6.0pt;">
<span style="color: #333333; font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt;">1. Dia
telah ditafsirkan dengan pelbagai maksud.<br />
2. Dia asalnya adalah kertas tisu.<br />
3. Dia asalnya mempunyai nilai yang rendah<br />
4. Dia telah diberi nilai yang tinggi.<br />
5. Dia kemudianya telah jatuh nilai.<br />
6. Dia kini sudah menghilang.<br />
7. Dia telah membuat manusia resah gelisah.<br />
8. Dia mempunyai sejarah yang panjang.<br />
9. Dia telah menjadikan manusia sedar tentang kebesaran Allah.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 13.05pt; margin-bottom: 6.0pt;">
<span style="color: #333333; font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt;">Catatan: Sila rujuk halaman berkenaan sebagai salah satu usaha mengukuhkan ingatan anda.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 13.05pt; margin-bottom: 6.0pt;">
<span style="color: #333333; font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt;"><br /></span></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-58045383939185018832014-09-20T09:00:00.001-07:002020-02-17T23:17:51.454-08:00922/3 . Berdasarkan Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu), kemajuan Melaka adalah dipengaruhi oleh sistem pengurusan yang baik dan sesuai dengan zamannya. Bincangkan prinsip pengurusan yang telah dilaksanakan berdasarkan teks berkenaan.<div class="MsoNormalCxSpFirst" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif";">1. Perancangan. Melaka ditadbir secara terancang
mengikut kesesuaian sistem feudal. Mesyuarat dan perjumpaan sering diadakan
bagi merangka program negara. Sebarang masalah dibincangkan pada peringkat
istana. Susun atur pemerintahan dibincangkan dengan jelas dan teratur. Raja
diwariskan mengikut keturunan. </span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , "serif";"><br /></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif";">2. Pengorganisasian – Pengorganisasian pemerintahan
Melaka adalah disusun secara hiraki. Pengurus atasan adalah golongan raja.
Pengurus pertengahan adalah golongan pembesar. Di bawah pembesar adalah
golongan bawahan yang bertindak sebagai pelaksana seperti hulubalang, peniaga
dan rakyat biasa. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif";">3. Penstafan – Pemilihan jawatan yang bersesuaian
dengan kebolehan. </span><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Peringkat pembesar pula dipilih mengikut kebolehan dan kelayakan. Bendahara dipilih kerana kebijaksanaan. Laksamana pula dipilih mengikut kebolehan ilmu pahlawan. </span><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Mampu merangka strategi perang dan berkhidmat dengan cemerlang kepada empat orang sultan Melaka.</span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif";">4. Kepimpinan – Melaka mempunyai pemimpin berwibawa.
Sultan Mansur Syah yang cemerlang dan Tun
perak selaku Perdana Menteri yang hebat. </span><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Tun Perak dipilih oleh Sultan Muzzafar setelah didapati mempunyai kepimpinan yang baik ketika menentang seragan Siam kali petama di Kelang. </span><span style="font-family: "times new roman" , serif;">Hang Tuah pula mempuunyai kepimpinan yang paling berkesan dalam kalangan pahlawan Melaka.</span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle" style="text-align: justify;">
<br /></div>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; text-align: justify;">5. Pengawalan – mewujudkan undang-undang yang perlu
dipatuhi. Raja sebagai pengawal tingkah laku. Apabila Raja tidak mampu
mengawal akibatnya Melaka jatuh.</span>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-74927672915974528762014-09-04T08:23:00.001-07:002018-12-11T03:33:55.526-08:00922/1 bahagian C: Watak Marga digambarkan seorang yang berpijak di bumi nyata.<div style="text-align: left;">
<span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; text-align: justify;">Marga seorang yang pernah melalui zaman perit lantaran kehidupannya yang penuh cabaran. Bapanya ditangkap kerana berjuang menentang ketidakadilan. Adik beradiknya hidup dalam keadaan susah dan tidak dipedulikan oleh masyarakat sekitar. Marga adalah rakan baik kepada Asiah Samiah. Beliau telah menjaga anak Asiah Samiah iaitu Laila Anurisah. Ketika beliau membawa Laila Anurisah dan hendak mencari Anas Samanda, beliau telah ditangkap kerana berada dalam satu perhimpunan menentang ketidakadilan anjuran Anas Samanda sekalipun kehadirannya bukan berniat untuk menyertai perjuangan Anas.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Beliau digambarkan sebagai seorang yang matang berfikir. Mungkin kematangan beliau diperoleh kerana telah melalui pengalaman perit ketika beliau muda. Bapanya telah dipenjarakan dan keluarganya hidup susah.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
2. Marga sentiasa sabar dan bertenang. Ketenangan beliau dapat dilihat ketika berbincang dengan Anas. Beliau mampu memberikan pandangan yang bernas. Dia tidak mahu terburu-buru untuk segera menyokong tindakan Anas Samanda walaupun apa yang diperjuangkan beliau adalah menentang ketidakadilan dan mempertahankan maruah. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
3. Sentiasa rasional. Beliau menasihati Anas Samanda agar sentiasa bertindak rasional. Apa yang telah Marga lalui telah dicurahkan kepada Anas supaya sentiasa bijak bertindak dan jangan terburu-buru. Segala pengalaman hidupnya yang susah telah mendorong dirinya tidak mahu terlibat dengan perjuangan Anas.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
4. Beliau juga berpandangan jauh. Dirinya sering berfikir tentang masa depan agar apa yang akan dilakukan tidak memberi kesan negatif dan menyusahkan keluarga. Pandangan kritis beliau telah dikemukakan ketika berbincang dengan Anas Samanda.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
5. Mempunyai sifat kemanusiaan yang tinggi. Sifat kemanusiaan beliau terserlah apabila beliau sanggup menjaga Laila Anurisah ketika kecil lantaran ibunya yang kurang siuman. Malah beliau sentiasa mengambil berat tentang hal ehwal Asiah Samiah ketika hidup tertekan dan terganggu pemikiran.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Semua sifat dan tindakan Marga yang dikemukakan telah menggambarkan bahawa beliau seorang yang realis dan sentiasa berpijak di bumi nyata dalam segala tindakan beliau. Sikap beliau patut dicontohi oleh ramai orang kerana sikap itu boleh menjadikan masyarakat hidup aman harmoni dan mampu mengelakkan konflik yang melampau. Semoga ramai insan dapat mencontohi sikap ini sekalipun kadangkala sikap Marga ini menyebabkan dirinya dianggap penakut.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-67224124600373275502014-04-26T06:47:00.000-07:002014-04-26T22:48:51.294-07:00922/2 Pembangunan negara dari sudut ekonomi<div style="text-align: justify;">
Bincangkan kegiatan ekonomi berdasarkan Saudagar Besar dari Kuala Lumpur yang mungkin boleh membantu pembangunan negara pada masa kini. [25] </div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Pendahuluan</b></div>
<div style="text-align: justify;">
Kegiatan ekonomi merupakan salah satu kegiatan penting yang mampu memberi sumbangan besar kepada pembangunan sesebuah negara. Antara kegiatan ekonomi yang biasa dilakukan adalah terdiri daripada kegiatan pertanian, jual beli. perdagangan, perikanan dan perlombongan. Sumbangan yang boleh diberi kepada pembangunan negara pula adalah seperti peningkatan produktiviti negara, peluang pekerjaan, tambahan sumber pendapatan negara, pembangunan fizikal atau infrastruktur dan peningkatan taraf hidup rakyat.<br />
<br />
<b>Perbincangan</b></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Kegiatan pertanian adalah salah satu jenis sumber ekonomi yang dibicarakan dalam novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur. Kemampuan pertanian memberi sumbangan kepada negara memang tidak dapat dinafikan. Jika dilakukan secara kecil-kecilan tentu, kegiatan ekonomi mampu memberikan pendapatan kepada sebahagian besar rakyat dalam negara. Jika dilakukan secara besar-besaran sudah pasti ia memberi peluang pekerjaan yang banyak selain dari menambahkan pengeluaran dalam sesebuah negara. Kegiatan tanaman orkid yang diusahakan oleh cik puan Tipah boleh menjadi salah satu contoh tebaik bahawa usaha pertanian ini mampu menyumbang kepada pembangunan negara. Walaupun bermula dengan kegiatan pertanian secara kecil-kecilan, namun usaha tersebut boleh ditingkatkan kepada kegiatan pertanian secara besar-besaran. Dengan ini, terbukti bahawa kegiatan pertanian akan mampu membangunkan sesebuah negara. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
2. Jual beli. Contoh : broker kereta</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
3. Perdagangan.Contoh : eksprot lada hitam</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
4. Perikanan. Contoh : Tangkap ikan di Jeram Medang</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
5. Perlombongan. Contoh: Rancangan melombong bijih timah.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
6. Perniagaan kecil-kecilan. Contoh : Pak Salim berniaga di warung.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<b>Penutup</b></div>
<div style="text-align: justify;">
Berdasarkan beberapa contoh tentang kegiatan ekonomi yang telah disebut dalam novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur ternyata kegiatan tersebut mampu membangunkan negara. Namun kegiatan tersebut perlu digiatkan lagi dengan meneroka peluang-peluang baru pada masa kini. Jika kegiatan ekonomi ditingkatkan secara aktif, pembangunan negara akan bergerak lebih pantas dan akan berlaku sebaliknya jika kegiatan ekonomi tidak digiatkan.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-32194600205862653182014-02-22T06:15:00.003-08:002017-01-09T21:31:48.040-08:00922/2 Pembangunan Masyarakat Dari Sudut Pendidikan<div style="text-align: justify;">
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
<span style="color: #783f04;">Objektif Pembelajaran :</span> Menjelaskan kepentingan
pendidikan dalam pembangunan masyarakat.<o:p></o:p></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
<br /></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
Aktiviti Perbincangan<o:p></o:p></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
Pendidikan penting dalam pembangunan
masyarakat. Bincangkan berdasarkan Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur.
<o:p></o:p></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
<br /></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
<span style="color: #783f04;">Pengenalan.</span><o:p></o:p></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
<b>Definisi pendidikan:</b><span class="apple-converted-space"> </span>Bermaksud proses membentuk tingkah
laku manusia yang baik. Manusia akan dianggap baik apabila dirinya berakhlak
dan seterusnya mampu menjadi warga negara yang baik.<o:p></o:p></div>
<div style="margin: 0in 0in 0.0001pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><b>Definisi pembangunan masyarakat:</b> Pembangunan
masyarakat pada hakikatnya adalah merupakan suatu proses perubahan menuju
kehidupan yang lebih baik lagi bagi masyarakat.</span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">Apabila ramai individu berubah menjadi baik
maka akan terbentuklah sebuah masyarakat yang baik keseluruhannya yang boleh
dikategorikan sebagai masyarakat yang membangun.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<br /></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><span style="color: #783f04;">Isi
perbincangan:</span><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">1. Pendidikan membentuk masyarakat yang berakhlak mulia.<o:p></o:p></span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><br /></span>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">Pendidikan mampu membentuk masyarakat yang berakhlak mulia. Golongan yang beramal dengan ilmunya akan mempraktikkan sifat-sifat baik yang dianggap mulia. Antara sifat mulia yang boleh diamalkan oleh masyarakat ialah bersopan santun, berbudi bahasa dan sabar. Contoh yang paling sesuai berdasarkan SBDKL yang jelas ialah sifat Mahani yang berpendidikan kesetiausahaan. Di tempat kerja beliau sangat berbudi bahasa kepada sesiapa sahaja yang datang ke pejabat encik Muhammad termasuk Datuk Tan. Beliau begitu senang melayani tetamu yang datang ke pejabatnya. Sifat ini patut diamalkan oleh setiap ahli masyarakat kerana golongan seperti ini akan menjadi contoh masyarakat yang dianggap membangun mindanya. Jika sebaliknya, nama baik masyarakat yang diwakili akan jatuh dan wujud tanggapan buruk.</span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><br /></span>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">2. Pendidikan melahirkan masyarakat yang berpelajaran tinggi.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">3. Pendidikan mampu membangun masyarakat dari sudut
ekonomi.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">4. Pendidikan menjadikan masyarakat yang beramal dengan agama.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">5. Pendidikan mengajak masyarakat agar bekerjasama<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">6. Pendidikan mengajar masyarakat supaya saling tolong menolong.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">7. Pendidikan membentuk masyarakat yang hormat menghormati sesama
mereka.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">8. Pendidikan berupaya membentuk masyarakat bersatu padu.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<br /></div>
<div class="MsoNormalCxSpMiddle">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><span style="color: #783f04;">Kesimpulan.</span><o:p></o:p></span></div>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">Perbincangan di atas telah menunjukkan bahawa
pendidikan mampu membangunkan sesebuah masyarakat. Pembangunan tersebut adalah
dilihat melalui amalan dan perubahan tingkahlaku yang dialami oleh masyarakat
dalam novel SBDKL. Tanpa pendidikan mungkin masyarakat akan gagal dipimpin dan
disatukan. Akibatnya masyarakat akan terus berpecah belah.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="background-color: white; line-height: 18.200000762939453px;"><span style="font-family: "times" , "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></span></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-67616596515278599192014-02-14T07:24:00.000-08:002017-01-09T21:33:23.203-08:00922/2 Perbincangan tentang Sastera dan Pembangunan Insan : Keagamaan<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi;"><span style="font-size: large;">Matlamat Pembelajaran Pembangunan Insan dari sudut Keagamaan ialah p</span></span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">elajar perlu m</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">enghuraikan nilai Islam dan kehidupan beragama
sebagai tonggak pembangunan sahsiah.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Pernyataan yang perlu bincangkan adalah seperti berikut:</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Nilai Islam dan kehidupan beragama merupakan tonggak pembangunan sahsiah. Bincangkan berdasarkan Novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span>
<span style="color: red; font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Pengenalan</span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Nilai bermaksud kualiti, mutu, taraf dan sifat ketinggian dari sudut </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">pemikiran, agama dan kemasyarakatan. Apabila nilai dikaitkan dengan agama Islam bererti ia berkait dengan kualiti kehidupan beragama yang menjadi pegangan dan amalan seseorang individu. Nilai Islam akan menjadi tonggak kekuatan pembentukan peribadi atau sahsiah seseorang apabila diamalkan dalam setiap kehidupan individu tersebut. Segala langkah dalam kehidupan individu perlu mengamalkan nilai agama yang suci ini supaya hidupnya tidak tergelincir dari landasan kehidupan yang sepatutnya individu itu amalkan. </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Nilai dari perspektif Islam merangkumi keseluruhan aspek </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">kehidupan insan, termasuklah kedudukan, sosial, jawatan, pendidikan, </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">pentadbiran, politik, ekonomi, kebudayaan dan seterusnya kepada </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">hubungan antarabangsa. To</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">nggak kepada segala nilai Muslim </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">adalah berpusat kepada akidah dan syariat berlandaskan kepada suruhan </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Allah.</span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><span style="color: red;">Isi perbincangan.</span></span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;">Insan yang mempunyai pegangan agama yang kukuh akan berjaya dalam kehidupannya. Kehidupan insan yang kuat berpegang kepada akidah sudah tentu sentiasa memikirkan tentang balasan hari akhirat dalam semua tindakannya. Lebai Maarup sentiasa berfikir bagaimana untuk memastikan setiap individu dalam masyarakatnya sentiasa beramal agama setiap masa. Beliau sanggup mewakafkan tanah untuk tujuan pembinaan tempat solat dalam projek pembangunan Kampung Tualang. Sebaliknya jika Lebai Maarup tidak mempunyai pegangan agama yang kuat mungkin beliau tidak akan menghiraukan tentang apa jua perkara yang bakal terjadi di kampung beliau. Ini membuktikan bahawa amalan nilai Islam telah menjadikan Lebai Maarup seorang insan yang berjaya dalam hidup di dunia dan akhirat.</span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"> Seterusnya insan yang berpegang dengan nilai Islam akan sentiasa rajin berusaha. Individu tersebut akan terus berusaha memperbaiki diri sekalipun terpaksa menempuh pelbagai halangan dan dugaan. Sudin yang terdidik dengan agama oleh Imam Saad tetap berusaha untuk menjadikan dirinya insan yang rajin bekerja. Dia sanggup melaksanakan apa juga tugas yang diberikan dan sentiasa menjaga nama baik keluarga. Dirinya mengenali siapa rakan dan lawan. Berbeza dengan Mat Akil yang kurang amalan agamanya dimana dirinya bersikap malas. Oleh itu hasil didikan agama yang baik dari ibu bapa telah menjadikan seseorang itu insan yang rajin berusaha.</span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"> Selain dari itu, amalan nilai Islam juga akan menjadikan seseorang individu itu menghormati orang lain. Insan yang beramal dengan nilai Islam tentunya lebih merendah diri dan cuba memuliakan insan yang lain. Tutur kata dan adab sopannya akan menjadi bualan orang lain. Lebai Maarup sentiasa menjaga tutur katanya ketika berkomunikasi dengan pihak lain. Malah beliau tidak suka membuka aib orang lain sekalipun beliau mengetahui siapa yang telah memukul dirinya. Dirinya sanggup membuat perjumpaan dengan orang ramai semata-mata ingin mengelakkan perbuatan buruk sangka sesama orang kampung lantaran kes beliau dipukul itu. Jika beliau tidak berpegang kepada nilai dan amalan agama, sudah tentu dirinya akan menghebohkan pihak yang telah menganiaya beliau. Oleh itu amalan menghormati orang lain seharusnya menjadi amalan setiap individu yang beragama.</span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"> Di samping itu, amalan nilai Islam boleh menjadikan diri seseorang itu menjadi pemimpin yang baik. Encik Muhammad telah mendapat didikan agama di kampung sebelum melanjutkan pelajarannya ke peringkat yang lebih tinggi. Bekal pengetahuan agama yang telah diterimanya menjadikan beliau seorang yang mampu memimpin organisasi perniagaan dengan cekap dan berkesan. Tanpa latar agama yang kuat, encik Muhammad mungkin sukar menerima pendapat daripada Lebai Maarup yang sebenarnya berniat baik demi kemajuan kampungnya. Beliau menerima pendapat Lebai agar menyeimbangkan pencapaian hidup di dunia dan akhirat. Sikap terbuka encik Muhammad ini telah menyebabkan usaha beliau dalam bidang perniagaan terus maju dan mendapat sokongan ramai pihak.</span>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span><br />
<br />
<span style="font-size: large;">Akhirnya, kehidupan beragama Islam mampu membentuk diri menjadi seorang yang amanah. Perkara ini dapat dilihat dalam diri YAB Mohd Yusuf yang sentiasa menjadi amanah menjadi pemimpin masyarakat yang dilantik melalui pilihan raya. Beliau telah menjalankan amanah kepimpinan seperti menolong orang kampung supaya dapat berpindah ke FELDA. Bagi mereka yang tidak layak ke FELDA pula diuruskan supaya mendapat kehidupan yang lebih baik lagi. Imam Saad telah dapat menjadi imam di Pekan Tualang manakala Tuk Empat Dahlan menjadi penghulu. Pak Salim pula diusahakan supaya mendapat tapak perniagaan yang baru. Semua usaha tersebut dilakukan oleh YAB Mohd Yusuf dengan bantuan para pembantunya. Sifat amanah terhadap kerja ini telah menjadikan YAB Mohd Yusuf terus dihormati dan dipilih oleh rakyat. Ini membuktikan bahawa seseorang yang hidup beragama akan menjadi cemerlang dalam kerja. Sebaliknya jika mengabaikan cara hidup Islam, mungkin YAB Mohd Yusuf akan tenggelam dengan kedudukan pangkatnya tanpa memberi apa-apa khidmat kepada rakyat yang beliau pimpin.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;"><span style="color: red;">Penutup</span>.</span><br />
<span style="font-size: large;">Tegasnya, nilai Islam dan kehidupan beragama mampu menjuruskan diri seseorang itu untuk menjadi seorang yang berakhlak baik, rajin, menghormati orang lain, amanah dan berjaya dalam hidup. Sebaliknya tanpa pegangan hidup beragama yang kukuh pula boleh menjuruskan diri kepada perkara-perkara yang negatif. Kesimpulannya, kita perlu mengamalkan nilai Islam dan cara hidup Islam.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span>
</div>
<div>
<div>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
</div>
<div>
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: large;"><br /></span></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-63548044476521448402014-01-03T02:37:00.001-08:002014-01-23T06:22:18.824-08:00Mengenali Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin)<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;">Apabila kita membaca Sejarah Melayu, kita perlu memahami beberapa latar tempat penting yang menjadi panduan kita. Berikut adalah latar penting bagi Sejarah Melayu:</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;">1. Negeri Kida Hindi.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;">Negeri ini penting dikenali kerana menjadi jajahan takluk Iskandar Zulkarnain ketika hendak melihat negeri Matahari Terbit. Iskandar Zulkarnain telah berkahwin dengan puteri Shahrul Bariah. Lalu lahirlah keturunan raja melaka sehinggalah pemerintahan Raja Suran. Raja Suran dikatakan mewarisi sifat Iskandar Zulkarnain yang hebat dalam peperangan dan penakluk yang hebat. Setelah ditipu oleh orang-orang China, barulah kegiatan penaklukan bertukar kepada penerokaan negeri bawah laut. Raja Suran telah turun ke dalam laut dengan peti kaca berpesawat. Rajanya bernama Aktabul Ard, dari kaum Bu Sum yang rakyatnya separuh kafir dan separuh Islam. Seterusnya, perkahwinan Raja Suran dengan puteri Mahtabul Bahri telah melahirkan tiga orang putera Nila Utama, Nila Pahlawan dan Krisyna Pendita.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;">2. Bukit Siguntang Mahameru.</span><br />
<span style="font-size: large;">Negeri ini adalah tempat mula-mula tiga orang putera Raja Suran mendarat dengan menggunakan kenderaan seekor lembu dari negeri bawah laut. Kehadiran mereka telah menyebabkan persekitaran Bukit Siguntang menjadi bercahaya pada waktu malam. Setelah diperiksa oleh Wan Empuk dan Wan Malini, didapati kawasan perhumaan mereka telah berubah dimana pokok padinya bertukar sifat. Pokok padi telah berbuahkan emas, berbatangkan perak dan daunnya suasa.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;">Pertemuan tiga anak raja dengan Demang Lebar Daun telah menjalin hubungan baik antara golongan raja dan rakyat. Peristiwa perkahwinan putera Raja Suran dengan anak Lebar Daun telah melahirkan sebuah Waad atau perjanjian antara pihak raja dan rakyat. </span><span style="font-size: large;">Setelah perjanjian, maka tiga orang anak raja ini telah menjadi raja di tempat masing-masing iaitu di Tanjung Pura, Minangkabau dan Singapura. </span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;">3. Singapura</span><br />
<span style="font-size: large;">Nila Utama telah membuka Singapura dan menjadi raja di sana bergelar Seri Teri Buana. Peristiwa pembukaan Singapura bermula dengan perkembangan negara berkenaan yang sangat hebat. Terdapat cerita hubungan Singapura secara anakronisme dengan Majapahit. Singapura sangat hebat terutama dalam peristiwa tatal kayu dan kepala budak ditarah. Seterusnya Badang yang telah makan muntah hantu menjadi kuat dan menjadi lambang kekuatan Singapura. Cerita perkembangan Singapura terhenti sebentar apabila buku ini menyelitkan peritiwa di Semundera Pasai yang bermula dengan kisah pembukaan negeri berkenaan.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;">Setelah cerita Semundera Pasai tamat, kisah dalam Sejarah Melayu telah kembali semula ke Singapura. Pada kali ini kisah di Singapura lebih menjurus kepada <b><span style="color: red;">faktor-faktor kejatuhan pemerintahan</span></b>. Kisah bermula dengan Pembunuhan Tuan Jana Khatib, Singapura dilanggar todak dan pembunuhan anak Sang Rajuna Tapa. Pemerintahan Sigapura berakhir dengan kedatangan tentera Majapahit yang dijemput oleh Sang Rajuna Tapa serta tentera Singapura yang kelaparan kerana beras disorokkan. Pintu kota dibuka dan Singapura alah. Sang Rajuna Tapa dan keluarga menjadi batu dan raja Singapura melarikan diri ke Johor.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;">4. Semundera Pasai </span><br />
<span style="font-size: large;">Pembukaan negeri dengan kisah Merah Silu menahan lukah dan mendapat cacing gelang-gelang. Cacing gelang-gelang direbus dan menjadi emas. Peristiwa semut besar menyebabkan nama tempat Semundera dan anjing yang menyalak bernama Pasai meneybabkan nama tempat bernama Pasai. </span><span style="font-size: large;">Kemudian berlaku kisah Merah Silu memeluk Islam dan bertukar nama menjadi Sultan Maliku Saleh.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;">Maliku Saleh meninggal dan dua orang anak baginda dilantik menjadi pemerintah Semundera dan Pasai. Mereka ialah Maliku Mansur dan Maliku Tahir.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span><span style="font-size: large;">Berlaku kisah Maliku Tahir ditawan oleh raja Shahrun Nuwi dan dijadikan gembala ayam. Kemudian berlaku k</span><span style="font-size: large;">isah Maliku Mansur mengambil seorang dayang Maliku Tahir ketika melawat adindanya (Maliku Tahir yang tiada di istana kerana telah diculik)</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;">Maliku Tahir telah diselamatkan oleh mangkubuminya Sidi Ali Ghiatuddin dengan cara menyamar sebagai saudagar arab yang mampu memberi hadiah istimewa. Apabila kembali ke Pasai, baginda telah mendapati dayangnya telah diambil, maka beliau telah merancang untuk menangkap Maliku Mansur. Akhirnya Sidi Asma Yaumiddin ditangkap dan dipancung. Sultan Maliku Mansur pula dibuang negeri. Akhirnya ketika Maliku Mansur dipanggil kembali dari buangan, baginda telah meninggal dunia di atas kubur Sidi Asma Yumiddin di suatu tempat bernama Padang Maya.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;">5. Melaka.</span><br />
<span style="font-size: large;">Pembukaan Melaka</span><br />
<span style="font-size: large;">Raja Melaka memeluk Islam</span><br />
<span style="font-size: large;">Pemerintahan Sultan Muhammad Syah</span><br />
<span style="font-size: large;">Pemerintahan Sultan Muzaffar Syah</span><br />
<span style="font-size: large;">Pemerintahan Sultan Mansur Syah</span><br />
<span style="font-size: large;">Pemerintahan Sultan Alaudin Riayat Syah</span><br />
<span style="font-size: large;">Pemerintahan Sultan Mahmud Syah</span><br />
<span style="font-size: large;">Kejatuhan Melaka ditangan Portugis.</span><br />
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;">Huraikan setiap peristiwa pemerintahan sultan-sultan di atas.</span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;">6. Johor lama</span><span style="font-size: large;"> (Pusat pemerintahan Melaka selepas ditawan Portugis)</span></div>
Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1953298692982105225.post-44959209010104623612013-11-27T16:00:00.001-08:002013-12-18T15:36:22.486-08:00922/2 Sastera dan Pembangunan<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: x-large;"><b>Penggal kedua</b></span><span style="font-size: large;"> adalah fasa ke arah merealisasikan pembelajaran sastera sebagai "sastera gunaan". Para pelajar perlu baca dan fahami isi dua teks sastera iaitu karya agung "Sejarah Melayu" dan novel karya Keris Mas selaku sasterawan negara yang terkenal iaitu "Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur". Tanpa membaca dua teks ini, para pelajar tidak akan dapat membincangkan dengan tuntas kehendak sukatan pelajaran STPM yang ada. </span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;">Guru adalah pemudah cara dengan membuka sebarang perbincangan yang disebut dalam sukatan. Maka para pelajarlah yang mengkaji dan membentangkan apa-apa isu yang diminta dalam pembelajaran. Perkara yang menjadi masalah besar dalam pembelajaran tingkatan enam ialah mengharapkan suapan guru sedangkan tahap tingkatan enam sama tarafnya dengan diploma pengajian tinggi. Sepatutnya apabila guru tamat menjelaskan sukatan dan isinya, maka wajarlah pelajar membentangkan apa-apa tugasan dalam sesi tutorial. </span><br />
<span style="font-size: large;"><br /></span>
<span style="font-size: large;">Jika kita ke medan tempur tanpa sebarang senjata tentunya kita hanya menyerahkan nyawa kita kepada takdir tanpa sebarang usaha dan ikhtiar. Begitulah keadaannya jika kita sebagai seorang pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi tetapi tidak mempunyai persediaan yang cukup. Langkah awal anda ialah memiliki kedua-dua buah buku berkenaan. Memiliki sahaja tidak cukup. Anda perlu baca, faham dan <span style="color: red;">mampu menerangkan kepada orang lain</span> tentang isi buku berkenaan. Apapun tahniah kepada para pelajar yang mahu melayari post-post seperti ini, membaca dan sekurang-kurangnya telah melangkah awal sebelum turun merenang gelora kedua di penggal yang kedua.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: large;"><br /></span></div>
Unknownnoreply@blogger.com0