Saturday, October 26, 2013

922/3 B: Pengurusan: Penstafan Sejarah Melayu

Konsep penstafan dalam Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin)


Konsep penstafan dalam ilmu pengurusan adalah meliputi proses memilih tenaga kerja dalam sesebuah organisasi. Organisasi yang boleh dikaitkan dalam Sejarah Melayu adalah merujuk kepada pemerintahan dalam kerajaan di negeri Melaka.Terdapat beberapa kaedah tertentu yang khsusus telah diamalkan dalam sistem pemerintahan Melaka ketika melantik seseorang bagi menjawat jawatan tertentu. Amalan ini mungkin bersifat tradisional, namun ia adalah amalan pengurusan yang telah termaktub diamalkan pada zaman tersebut dan dianggap sesuai dengan sistem feudal yang diamalkan. Jawatan dalam sesebuah negara telah ditentukan oleh sistem feudal sedia ada, maka proses pengisian jawatan tersebut akan diisi apabila wujud kekosongan perjawatan tersebut. Kekosongan jawatan adalah dengan sebab kematian penjawat jawatan berkenaan atau penjawat jawatan itu meletakkan jawatan.

1. Pembahagian Tugas.
Pemerintahan negeri telah mengamalkan pembahagian tugas dan mewujudkan skim perjawatan tertentu. Terdapat jawatan utama negara seperti Bendahara, Temenggung, Laksamana, Penghulu Bendahari dan sebagainya. Setiap jawatan itu mengamalkan konsep pengasingan kuasa dan tugas. Oleh itu tidak akan wujud soal pertindihan kuasa dan kecelaruan tugas. Semua perjawatan tersebut pula dikawal dan dipantau oleh Sultan yang menjadi ketua negara.

2. Pengkhususan Tugas.
Amalan pengkhususasn tugas adalah diberikan kepada golongan yang pakar dalam bidangnya. Mereka diberikan kepercayaan kerana dianggap lebih tahu bidang tugas tersebut. Contohnya seorang yang mempunyai pengetahuan dalam bidang agama akan diberikan tugas sebagai seorang kadi sebagaimana Kadi Yusuf. Bagi mereka yang mahir dalam ilmu pahlawan maka dilantik menjadi Laksamana sebagaimana Hang Tuah. Amalan pengkhsusan tugas ini adalah bagi memastikan pentadbiran Melaka dapat ditadbir dengan cekap dan berkesan.

3. Lantikan jawatan berdasarkan keturunan.
Amalan penstafan berdasarkan keturunan adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan pada zaman pemerintahan kerajaan Melaka. Amalan ini dilihat terutamanya dari aspek perlantikan raja atau sultan. Biasanya pengganti sultan adalah terdiri daripada anak-anak raja. Terdapat juga perlantikan bendahara yang dilihat dari aspek keturunannya. 

4. Lantikan mengikut kelebihan akal.
Seseorang individu yang mempunyai kepandaian akal adalah ciri kedua penting bagi mengisi perjawatan negeri Melaka. Tun Perak dilihat sebagai insan yang dinilai kelayakannya mengisi jawatan bendahara berdasarkan kebolehan akalnya yang tinggi. Kebolehannya menghalang serangan Siam pada kali pertama dan keupayannya berfikir melebihi pegawai lain telah menarik perhatian Sultan Muzafar Shah untuk menaikkan pangkat beliau daripada seorang Penghulu sehingga menjadi Bendahara Melaka. Tun Perak juga sangat pandai berhujah dengan orang lain sepertimana ketika berhujah dengan Sri Amerta.

5. Lantikan berdasarkan ciri fizikal.
Sebahagian tugas ditentukan berdasarkan kebolehan fizikal seseorang. Seseorang yang tangkas dan hebat dalam ilmu persilatan tentunya lebih sesuai untuk dilantik menjadi laksamana, askar dan pengawal istana. Perlantikan Hang Tuah dan rakan-rakan adalah dipilih berdasarkan kebolehannya mempertahankan raja dan negeri Melaka, walaupun pada awalya mereka hanya menjadi biduanda raja sahaja. Akhirnya setelah Hang Tuah membuktikan kebolehan fizikalnya, baharulah beliau dilantik menjadi Laksamana.

6. Lantikan berdasarkan keperluan tugas.
Setiap individu yang dilantik oleh pemerintah biasanya mempunyai kebolehan tersendiri. Hal ini dapat dibuktikan melalui perlantikan pegawai diplomatik seperti Tun Jana Putra dan Tun Perpatih Putih. Kebolehan berbahasa dan menulis surat adalah ciri paling penting bagi tujuan diplomatik disamping ciri lain termasuk kebijaksanaan.

Kesimpulannya, walaupun teori pengurusan moden belum lagi diamalkan, namun pemerintahan negeri Melaka telah mengamalkan konsep penstafan yang dinamik dan tersusun. Perlantikan jawatan tertentu adalah berdasarkan ciri-ciri tertentu yang telah diamalkan supaya pentadbiran Melaka sentiasa baik dan negara menjadi maju. Oleh itu tidak hairan jika Melaka telah terkenal dan menjadi tumpuan para pedagang kerana mengamalkan pengurusan staf yang terbaik.

Tuesday, October 22, 2013

922/1 B : Hikayat Nabi Wafat

Pengajaran cerita:


1. Hendaklah menerima ketentuan takdir Ilahi.
Nabi adalah insan yang menerima takdir atau ketentuan Ilahi bahawa umurnya akan berakhir.

2. Kita hendaklah berani mengakui kesilapan diri.
Nabi mengakui kesilapan perbuatannya ketika peperangan yang telah menyebabkan Akasyah terkena cemeti kudanya.

3. Hendaklah menyayangi keluarga sendiri.
Nabi sangat menyayangi anaknya Fatimah. Begitulah sebaliknya, Fatimah sangat menyayangi baginda selaku bapanya.

4. Jadilah insan yang pemaaf.
Akasyah adalah insan yang pemaaf dan tidak berniat untuk menganiayai nabi Muhammad.

5. Kita perlu saling nasihat menasihati di antara satu sama lain.
Nabi telah berkhutbah pada hari jumaat dengan menasihati para jemaah agar menjadi insan yang terbaik dan sentiasa saling memaafi di antara satu sama lain.

6. Kita hendaklah melunaskan hutang.
Nabi adalah insan yang sentiasa melunaskan hutangnya sekalipun hutang itu bukan berbentuk material. Nabi sanggup disebat dengan cemeti oleh Akasyah sebagai salah satu cara melunaskan hutang piutangnya sebelum beliau meninggal dunia.

7. Jadilah insan yang bertanggungjawab.
Kita perlu bertanggungjawab di atas segala perbuatan kita. Berdasarkan kepercayaan Islam, segala perbuatan kita akan mendapat balasan atau ganjaran di hari akhirat kelak.

Thursday, October 17, 2013

922/1 C: Cerpen Anak-anak Bergelimpangan

Bincangkan persoalan cerpen Anak-anak Bergelimpangan.

1. Sikap mementingkan diri manusia.
2. Cinta alam sekitar
3. Prihatin terhadap masalah masyarakat.
4. Simpati terhadap nasib orang lain.
5. Menyayangi keluarga sendiri.
6. Sikap tamak membawa padah.

Wednesday, October 16, 2013

922/3 B: Perancangan dalam Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur.

Perancangan adalah bermaksud proses penetapan matlamat dan objektif terhadap sesuatu perkara. Setelah penetapan matlamat dilakukan, akan ditentukan cara bagaimana untuk mencapai matlamat tersebut. Perancangan selalunya diamalkan dalam sesebuah organisasi yang formal, namun ia juga diamalkan dalam organisasi yang tidak formal. Terdapat beberapa gambaran perancangan telah dilakukan dalam peristiwa yang terdapat dalam Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur seperti berikut:

1. Perancangan dalam urusan perniagaan.
2. Perancangan dalam urusan politik.
3. Perancangan dalam urusan sosial (kemasyarakatan).
4. Perancangan dalam urusan keluarga.
5. Perancangan dalam urusan projek.
6. Perancangan dalam pengurusan krisis.

Sunday, October 13, 2013

922/3 B: Kepimpinan Dalam Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur

Kepimpinan adalah proses dimana pemimpin mempengaruhi orang bawahannya untuk melaksanakan tugas tertentu atau mempengaruhi pengikut supaya mengikuti idea dan pendapat. Cara untuk memengaruhi seseorang adalah bergantung kepada gaya (style) seseorang pemimpin. Ada sesetengah pemimpin gemar menggunakan kuasa (power) yang ada pada dirinya lantaran kedudukannya yang mampu mempengaruhi orang lain secara autokratik. Namun cara ini kurang digemari ramai pengikut. Gaya yang lebih demokratik ketika mempengaruhi orang bawahan adalah lebih digemari dan mampu menjurus kepada perlakuan yang sukarela.Terdapat beberapa situasi yang signifikan dalam SBDKL yang menunjukkan bagaimana proses kepimpinan berlaku.

   Pada awal bab didapati encik Muhammad selaku pemimpin organisasi perniagaannya mampu mempengaruhi rakan kongsinya, Datuk Tan untuk bersetuju dengan rancangannya bagi mengeskport lada hitam ke Jerman. Ketika ini encik Muhammad didapati mampu mempegaruhi Datuk Tan bersetuju dengan kontrak perniagaan yang telah beliau rancang. Ia adalah meliputi jumlah eksport, destinasi dan sumber bekalan lada hitam. Encik Muhammad didapati amat berpengaruh dan sangat dihormati oleh rakan niaganya. 

   Pada masa yang sama encik Muhammad didapati mampu mempengaruhi pekerjanya agar mempunyai disiplin kerja yang baik. Perkara ini dapat dilihat pada diri Mahani selaku pekerja yang rajin dan pandai melayan tetamu yang datang. Pada masa yang sama, beliau tidak mahu membina jurang yang jauh antara dirinya dengan para pekerja. Ini dapat dibuktikan apabila beliau tidak terlalu mementingkan panggilan formal yang sering diamalkan di pejabat. Encik Muhammad lebih senang berhubungan dengan pekerjanya dengan panggilan yang tidak terlalu melambangkan pangkat dan kedudukan. Perkara ini amat disenangi oleh pekerja bawahan dan mampu mempengaruhi pekerja agar bekerja dengan rajin dan sukarela.

    Jika kita meneliti proses kepimpinan di Kampung Tualang, didapati YB Mohamad Yusuf adalah merupakan pemimpin setempat yang berkaitan dengan politik. Encik Mohamad Yusuf sangat berkesan ketika mempengaruhi rakyat setempat supaya mengikuti rancangan pembangunan di kampung berkenaan. Beliau mampu mempengaruhi penduduk kampung agar menerima cadangan supaya berpindah ke rancangan Felda. Beliau sering hadir dalam perjumpaan di kampung dan seluruh pengikutnya di kampung mendengar ucapan dan idea beliau.

     Seterusnya jika diteliti kepada proses kepimpinan yang lebih kecil, kita dapati pemimpin di Kampung Tualang yang terdiri daripada imam dan ketua kampung. Mereka juga telah memainkan peranan penting untuk mempengaruhi penduduk kampung. Pada awalnya penduduk kampung mempunyai perasaan tidak puas hati dan tidak jelas tentang hala tuju pembangunan kampung. Namun setelah beberapa perjumpaan dilakukan, ramai diantara mereka bersetuju dengan rancangan agar kampung Tualang didirikan pusat lombong bijih timah. Tindakan imam Saad menerima rancangan pembangunan telah mempengaruhi penduduk kampung yang lain agar bersama-sama bersetuju dengan rancangan pembangunan berkenaan. Begitu juga dengan Lebai Maaruf yang berjaya dipengaruhi oleh encik Muhammad lantaran sifat beliau yang mahu mendengar cadangan dan saranan pihak lain.

     Di kalangan orang muda dalam Kampung Tualang juga terdapat gambaran tentang kepimpinan. Situasi tersebut dapat dilihat apabila dalam kalangan ada kumpulan tertentu yang membentuk kepimpinan mereka sendiri. Sudin telah dilantik menjadi ketua di kalangan orang muda kerana beliau dirasakan mampu mempengaruhi rakannya yang lain. Namun begitu terdapat juga golongan antagonis seperti Mat Akil yang mampu mempegaruhi perlakuan golongan muda. Walaupun pada awalnya Mat Akil semacam lebih berpengaruh, namun akhirnya kepimpinan Mat Akil didapati gagal dan tidak mendapat sambutan. 

  Proses kepimpinan dalam SBDKL juga dilihat dari sudut kepimpinan dalam keluarga. Encik Muhammad selaku pemimpin keluarga juga mampu mempengaruhi ahli keluarganya. Walaupun pada awalnya rancangan encik Muhammad mendapat tentangan daripada Rahim, namun akhirnya Rahim telah menerima cadangan ayahnya. Rahim telah bersetuju untuk bekerja dengan syarikat perlombongan ayahnya setelah perbincangan dilakukan. Keupayaan encik Muhammad memimpin keluarganya adalah bukti bahawa proses untuk mempengaruhi orang lain ini memerlukan banyak perbincangan dan mendengar pendapat orang lain.

     Tegasnya, proses kepimpinan yang berlaku dalam SBDKL adalah cerminan daripada pelbagai situasi yang wujud dalam masyarakat kita pada hari ini. Kepimpinan yang dikemukakan dalam novel ini adalah meliputi kepimpinan organisasi formal dan tidak formal. Terdapat perbezaan gaya kepimpinan formal dengan tidak formal lantaran keperluan dan anggota organisasi yang berbeza. 

Tuesday, October 8, 2013

Persediaan menjelang peperiksaan

1. Adakah anda memiliki teks yang diperlukan untuk subjek Kesusasteraan Melayu Komunikatif.
Jika anda tidak memiliki teks seolah-olah anda pergi berperang tanpa senjata.

2. Adakah anda memiliki sukatan pelajaran berkenaan dan sentiasa ada dalam fail subjek.
Belum terlambat untuk anda mendapatkan sukatan pelajaran. Tanpanya ibarat memasak nasi tanpa sukatan air yang secukupnya.

3. Pastikan anda baca teks dan memahami isinya.
Ada teks sastera tetapi tidak membacanya ibarat pergi ke kebun tetapi tidak tahu menggunakan parang dan cangkul.

4. Fahami format soalan dan bahagian-bahagian soalan A, B dan C.
Kefahaman tentang format soalan ibarat berjalan dengan lampu suluh yang terang.

5. Anda perlu tahu dimana kekuatan dan kelemahan prestasi anda.
Perjalanan hidup anda dipandu oleh anda sendiri. Oleh itu anda tahu bila anda letih dan mengantuk. Anda juga tahu bila anda cergas dan cerdas. 

6. Lengkapkan nota anda.
Nota ibarat plan perjalanan pembelajaran anda.

7. Berbincang dengan guru anda.
Dia adalah menunjuk jalan ketika sebagaimana guru sekolah memandu anda. Ingat dia tidak akan bersama anda ketika anda sedang diuji. Gunakan kesempatan yang ada untuk mendapatkan sebarang bantuan berkaitan dengan ilmu.

8. Usaha dan doa.
Tawakkal menjadi bermakna apabila disertai dengan usaha dan pengorbanan. Kejayaan pembelajaran anda adalah bergantung kepada usaha gigih anda. Selebihnya adalah ketentuan Ilahi yang memiliki diri kita. Pohonkan doa berpanjangan diwaktu dinihari. 

922/1 C: Nilai Kemanusiaan dalam Cerpen Anak-anak Bergelimpangan

Nilai kemanusiaan adalah merujuk kepada perilaku baik atau mulia yang sepatutnya diamalkan oleh setiap individu. Manusia wajar bersikap baik kerana dirinya mempunyai akal yang sempurna dan mampu membezakan baik atau buruk sesuatu perkara. Jika nilai kemanusiaan diabaikan maka perilakunya boleh menyamai binatang yang tidak mempunyai akal. Malah kadangkala perilaku manusia akan lebih zalim daripada binatang. 

Tanggungjawab terhadap alam sekitar
Simpati 
Kasih sayang terhadap anak-anak
Amanah


922/1 Bahagian C: Prosa Moden. Drama Asiah Samiah

Gambaran masyarakat dalam Drama 1. Masyarakat yang mementingkan kebendaan 2. Wujudnya masyarakat yang mempertahankan hak 3. Masyarakat gemar...